سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: سومین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

افشین شریعت مهیمنی – استادیار بخش برنامه ریزی حمل و نقل دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت ا
مسعود خدادادیان – دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی حمل و نقل دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:

از جمله معیارهایی که برای ارزیابی میزان در معرض خطر بودن شبکه حمل و نقلی ناشی از تردد و جابجایی مواد خطرناک استفاده می گردد، شاخص ریسک است. بر اساس روش ارائه شده در این مقاله می توان ریسک ناشی از عبور محمولات خطرناک را بر اساس عناصر آسیب پذیر نظیر جمعیت و محیط زیست برای کمانهای شبکه تعیین کرد. تعیین صحیح این شاخص می تواند به عنوان ابزار مناسبی برای تصمیم گیران در جهت برآورد ریسک شبکه و ارزیابی عملکرد آن و تصمیم گیری در مورد انجام اقداماتی نظیر مسیریابی حمل این مواد جهت بهبود وضعیت شبکه (‌از نظر شاخص ریسک) باشد.