سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: همایش آموزش استفاده کنندگان و توسعه سواد اطلاعاتی در کتابخانه ها، مراکز اطلاع رسانی و موزه ها

تعداد صفحات: ۱۸

نویسنده(ها):

فاطمه تابنده – کارشناس ارشد مدیرتی آموزشی، کارشناس پژوهش و همتراز هیئت علمی کتابخان

چکیده:

روند تولید، پردازش واشاعه اطلاعات شتاب فزاینده ای به خود گرفته است. نیاز افراد به دستیابی سریع اطلاعات در قالبهای متفاوت بخش های مختلفی از جوامع را وا داشته تا با ارتقای سطح تکنولوژی و استفاده از نظریه های مختلف مدیریتی به این نیازها پاسخ گویند. اگر نیروی انسانی، بودجه و وقت بی نهایت بود، نیازی به یافتن روش های گوناگون برای ارائه خدمات به مراجعان احساس نمی شد. اما چنین وضعیتی وجود ندارد، زیرا مجموعه ها و انتظارات محققان افزایش یافته، و منابع اطلاعاتی و نیروی انسانی فزونی گرفته است. در نتیجه برای گسترش و بهبود کیفی خدمات، سیستمهای نوین مدیریتی جهت دستیابیاطلاعات ضروری است. این سیستمها باید دارای قابلیتهای موثر برای یادگیری و استفاده آسان مراجعان باشد. یکی از این سیستمهای جدید مدیریتی نظام مدیریت کیفیت فراگیر یا TQM می باشد. TQM یک سیستم مدیریتی است که متوجه بازسازی سیستم های سازمان، بهبود مستمر فرایندها و توانمند کردن سازمان برای رقابت با سازمانهای پویا است. در این راه برنامه بهبود کیفیت جامع با دنبال نمودننظم و ترتیب ویژه ای همراه با اموزشهای لازم فرایندهای خدمات در زمینه ها پشتیبانی، تغییر و تحول لازم را به وجود می اورد.
در این مقاله نگارنده به ارزیابی عوامل موثر در بهبود کیفی سواد اطلاعاتی و کاربرد سیستم مدیریت کیفیت فراگیر می پردازد. همچنین اصول اولیه مدیرتی کیت، خصصا آموزشهای مورد نیاز، وظایف مدیریت ، وموانع و مشکلات بهبود کیفیت را مورد بررسی قرار داده است.