سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: پانزدهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

ابراهیم خلیلی اردلی – کارشناس ارشد – دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی مکانیک
سیدمصطفی حسینعلی پور – استادیار – دانشگاه علم و صنعت ایران – دانشکده مهندسی مکانیک

چکیده:

امروزه برای تقویت فشار گاز در خطوط سراسری انتقال گاز از توربوکمپرسورها استفاده میشود. افزایش دمای محیط در فصول گرم سال باعث کاهش دانسیته هوا شده، و این امر موجب کاهش توان خروجی توربین های گاز می گردد. در نتیجه با کاهش قدرت منتقل شده به کمپرسور گاز، فشار گاز خروجی از آن (ورودی به خطوط لوله انتقال گاز) کاهش می یابد. نتیجه نامطلوب دیگر اینکه، کاهش توان ورودی کمپرسور گاز موجب کاهش ظرفیت (دبی) گاز انتقالی (خصوصا در سکوهای استخراج و خطوط لوله گاز صادراتی) می گردد. از طرف دیگر دمای گازهای خروجی توربین بسیار بالا بوده (حدود ۵۰۰ درجه سانتی گراد) و می توان از آن به عنوان منبع بالقوه حرارت جهت تولید بخار با فشار مناسب استفاده نمود. در این مقاله خنک کاری هوای ورودی به تروبین های گازی ایستگاه تقویت فشار گاز(واقع در نیزار قم) بررسی می شود. با استفاده از داده های آماری آب وهوای منطقه شرایط طراحی Twb=23C , Tdb=37C برای ۸ ماه خنک کاری در سال در نظر گرفته می شود. به منظور خنک کاری هوای ورودی به کمپرسور تا دمای ایزو (۱۵ درجه سانتی گراد) بار سرمایش مورد نیاز برای هر توربین حدود ۳۴۶۰kw محاسبه شد. با توجه به شرایط اقلیمی منطقه سیستم تبرید جذبی انتخاب و برای هر توربین دو چیلر جذبی هر کدام به ظرفیت ۵۰۰ تن تبرید در نظر گرفته شده است.با این روش توان خروجی توربین ۱۲% افزایش خواهد یافت. در نهایت دوره بازگشت سرمایه حدود ۳ سال تخمین زده میشود.