سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دومین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

افشین شریعت مهیمنی – استادیار دانشگاه علم و صنعت
نازلی دهقانی – کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل دانشگاه علم و صنعت
شمس نوبخت – استادیار دانشگاه علم و صنعت

چکیده:

امروزه در سرتاسر دنیا به ویژه در کشورهای توسعه‌یافته برای مقابله با شرایط بحرانی و جبران خسارات ناشی از بلایای طبیعی از قبیل سیل، زلزله، زمین لغزش، خشکسالی و … تدابیر ویژه‌ای اندیشیده می‌شود. عمده‌ترین راهکار موجود در این زمینه سازماندهی و تشکیل ارگانهای مدیریت و برنامه‌ریزی تحت عنوان مدیریت بحران می‌باشد. اعمال مدیریت بحران به منظور کاهش اثرات و پیامدهای ناشی از بحران و بازگرداندن شرایط به وضعیت عادی صورت می‌پذیرد. با توجه به اینکه کشور ایران در معرض جدی خطر‌های طبیعی به ویژه خطر زلزله و سیل می‌باشد، اعمال روشهای مدیریتی در جهت کنترل اوضاع و پیشگیری از زیانهای اقتصادی و اجتماعی ناشی از بحرانهای فوق الزامی به نظر می‌رسد. هدف اصلی این مقاله ارائه راهکاری برای ارزیابی منافع و هزینه‌های ناشی از اعمال مدیریت بحران در شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای می‌باشد. بحث امکان‌سنجی مدیریت بحران در اصل جستجو برای یافتن میزان ضرورت به کارگیری این روش و نحوه اعمال آن می‌باشد. بدین منظور اساس مطالعه بر مبنای شناخت انواع بحرانها، نحوه تأثیرگذاری آنها بر شبکه جاده‌ای ، عرضه و تقاضای شبکه بعد از بحران و چگونگی مقابله با این بلایا به کمک اعمال روشهای مدیریت بحران قرار گرفته است.در پایان با استفاده از روش آنالیز منافع به هزینه و استفاده از منحنی های احتمالاتی اقدام به ارزیابی اقتصادی پروژه‌های مدیریت بحران و انتخاب گزینه برتر گردیده است.