سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: سومین همایش ملی ایمنی در بنادر

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

علی جمشیدی فر – کارشناس اداره ایمنی و بهداشت سازمان بنادر و کشتیرانی
علیرضا نقی زاده – کارشناس اداره ایمنی و بهداشت سازمان بنادر و کشتیرانی
عبدالله جعفری – کارشناس اداره ایمنی و بهداشت سازمان بنادر و کشتیرانی

چکیده:

به منظور انجام این تحقیق شاغلین اپراتورهای تجهیزات بندری از نوع گنتری کرین (gantry crane) سازمان بنادر و کشتیرانی به عنوان گروه هدف انتخاب شده اند.گنتری کریم (جرثقیل دروازه ای) از جمله تجهیزات استراتژیک بنادر هر کشور می باشد که نبض و مبنای سرعت کاری عملیات بندری را طبق استانداردهای رایج دریانوردی تعیین می نماید.
کاربراین این تجهیزات ، اپراتورهایی هستند که در طول یک شیفت کاری ۸ ساعته و گاها بر حسب تراکم و حجم کاری تا ۱۲ ساعت در شرایط سخت و غیر مهندسی انسانی (ارگونومی) مشغول به کار می باشند. تعداد گنتری کرین های مستقر ۸ دستگاه با جمعیت اپراتوری شاغل به تعداد ۲۴ نفر که در سه شیفت کاری ۸ ساعته با میانگین سنی ۲۸ سال و میانگین سابقه کاری مفید ۱۰ سال می باشند.
ایستگاه کاری اپراتورها، کابین گنتری کریم است که در فضای ۲۱۰ ضربدر ۱۸۰ ضربدر ۲۳۸ سانتی متر مکعب و در ارتفاع ۳۰ متری از سطح اسکله در طول یک شیفت کامل کاری بدون زمان استراحت مستقر می باشند. پوسچر کاری نامناسب یکی از ریسک فاکتورهای اصلی اختلالات اسکلتی عضلانی (WNMSDS) است و تا وقتی که اقدام های اصلاحی جهت بهبود پوسچر (Posture) انجام نگیرد اثرات سوء و فشارهای ناشی از آن بر بدن ادامه خواهد داشت و احتمال بروز اختلالات اسکلتی عضلانی بالا خواهد بود.
در این مقاله با بهره گیری از روش مشاهده ای مستقیم OWAS، پوسچر کاری اپراتورها مورد ارزیابی قرار گرفته و برای واکاوی و حذف پوسچر نامناسب در محیط اقدام های اصلاحی پیشنهاد شده است.
نتایج تجزیه و تحلیل وضعیت بدنی اپراتورها حاکی از آن بود که ۹% از مشاهدات در گروه یک ۹۱% در گروه دو گروه بندی اصلاحی OWAS قرار گرفتند و بدین معنا است که ۹۱% وضعیت بدنی اپراتورها بدلیل عدم پیشگیری و فقدان اقدامات اصلاحی احتمال بروز اختلالات اسکلتی عضلانی شایع می باشد و باید اقدامات اصلاحی در جهت بهبود پوسچر کاری انجام گیرد.
یکی از اعضاء درگیر فعالیتهای کاری بدن اپراتورهای گنتری کرین مچ و انگشتان دست است که در روش OWAS منحصرا به آن اشاره نشده است که به علت حساسیت و دقت بالا در جابجایی لیبر فرمان کنترل جرثقیل توسط اپراتور و تداوم در حرکات تکراری و درگیر شدن تاندون مچ دست احتمال بروز آسیبهای اسکلتی عضلانی شایع است.