سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: هفتمین کنگره بین المللی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

سعید محمد – دانشجوی دکتری رضشته مهندسی عمران (راه و ترابری) دانشگاه تربیت مدرس
ابوالفضل حسنی – عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس

چکیده:

امروزه طراحی روسازی بلوکی بتنی به منظور، استفاده در روسازی های صنعتی که تحت بار گذاری سنگین قرار می گیرد (همانند بنادروفرودگاه ها) کاربرد گسترده ای در دنیا پیدا کرده است. علیرغم وجود آیین نامه های محدودی در دنیا برای طراحی این نوع روسازی، هنوز اختلاف نظرهای جدی درمورد نحوه طراحی وجود دارد، این اختلاف نظرها به حدی است که تاثیر جدی در هزینه های تمام شده طرح می گذارد و لذا انتخاب طرح مناسب به لحاظ اقتصادی و فنی همواره یکی از مسایل مهم برای تصمیم گیری مدیران در این بخش می باشد. هدف از این تحقیق مطالعه گزینه های مختلف طراحی برای روسازی بلوکی بتنی در بندر شهید رجایی واقعی در نزدیکی بندر عباس در جنوب ایران می باشد. در این بندر که با همکاری مهندسین مشاور جرب خارجی طراحی گردیده است، مجریان پروژه به منظور کاهش هزینههای طرح با دقت نظر در رعایت کیفیت؛ نسبت به بررسی انواع گزینه های اجرایی پرداخته اند. گزینه های فرا روی ما در این کار، عبارتند از استفاده از اساس تثبیت شده با سیمان بر روی زیر اساس دانه ای؛ استفاده از اساس تثبیت شده با قیر (پلیمری یا معمولی) بر روی زیر اساس تثبیت شده با آهک و استفاده از اساس سیمانی بر روی زیر اساس تثبیت شده با آهک. این تحقیق مروری است بر مسایل فنی و اقتصادی این گزینه ها جهت اتخاذ تصمیم مناسب.