سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: همایش منطقه ای جایگاه تکنولوژی آموزشی در نظام تعلیم و تربیت

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

مریم اسلام پناه – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
شیرولی اسلام پناه – مدیر مدارس آموزش و پرورش کرمانشاه

چکیده:

دنیا در حال تغییر است ، سرعت این تغییر روز به روز بیشتر میشود. با تحول سریع علوم و فنون جوامع بطور فزاینده ای در حال تنوع ، پیچیده شدن و تحول پیش می روند همگام با چنین تحولاتی فرآیند آماده سازی بایستی متحول شوند ، سیستم های مدیریت نیز بایستی طوری طراحی گردد که بتواند جوابگوی این پیچیدگی باشند امروزه توانایی خلق ، پردازش ، ذخیره اطلاعات ، انتقال و حفاظت دانش به منبع بسیار مهم قدرت بدل شده ، همچنین توانایی یادگیری سریع و توسعه دائمی در بکار گیری مؤثر این توانایی در استمرار نو آوری ها به عامل کلیدی موقعیت تبدیل گردید. در سالیان اخیر فن آوری اطلاعات و ارتباطات بیشترین تأثیر را در حیات بشریت بدنبال داشته است اما تحول در این زمینه مستلزم تحول در نرم افزار و سخت افزار از همه مهمتر تحول در نگرش و بینش طراحان مجریان برنامه ها و دست اندر کاران می باشد. مهمترین تأثیر مدیریت تکنولوژی ؛ کار آمدی و استفاده بهینه از منابع موجود کاهش هزینه ، تسهیل و اثر بخشی برنامه ها ، دسیابی هر چه بهتر و سریعتر به پایگاه های اطلاعاتی حرکت بسمت دولت الکترونیک ، تجارت الکترونیک ، سازمانهای مجازی ، دانشگاه های مجازی … را میتوان نام برد ( افضل نیا ، ۱۳۸۳، ص ۱۱۰) مدیریت تکنولوژی مدیریت مقوله پیچیده ای است که هم از نظر علمی و هم از جنبه ابعاد فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی واجتماعی مورد توجه صاحب نظران است . در دهه ۱۹۸۰ به بعد فرآیند تولید یا خلق تکنولوژی جدید در کشور های جهان سوم مطرح گردیده است که دامنه آن با سرعت بسیار بالا رو گسترش است . این بعد خود نوعی تکنولوژی فراگیر است . (یافت آباد ، ۱۳۸۲) حرکت بسمت جامعه اطلاعاتی در سطح وسیع نه تنها نیاز به شناخت و آگاهی از سخت افزار و نرم افزار و کار برد آن دارد بلکه عناصری مانند توسعه نیروی انسانی ، تعارضات فرهنگی ناشی از تغییرات تکنولوژی و جنبه های اجتماعی ، اقتصادی و برنامه های ملی را مطرح می سازد که مستلزم مدیریت کار آمد جهت بهره گیری از فن آوری اطلاعات و ارتباطات است.