سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: پنجمین کنفرانس ملی مهندسی صنایع

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

رسول نورالسنا –
شهلا سیفی –

چکیده:

سازمان جهانی استاندارد، به عنوان طلایه دار استانداردسازی سیستم های مدیریت در جهان، اکنون درحال پایه گذاری سیستم نوین مدیریتی است که خود تلفیقی از مدیریت منابع انسانی و استانداردهای سیستم مدیریت است . این سیستم نوین، سیستم مدیریتی مسئولیت اجتماعی نامیده می شود . قرار است مجموعه استانداردهای مربوط در سال ۲۰۰۸با شماره سریال ۶۲۰۰۰ انتشار یابد . پیش بینی می شود که این استانداردها برمبنای مجموعه استانداردهای مدیریت کیفیت (ISO 9000) و محیط زیست (ISO 14000) پایه گذاری شوند . با وجود تمام شباهت های ظاهری، در مجموعه نوین استانداردهای سیستم مدیریت سازمان جهانی استاندارد، دیگر مشتری پادشاه نیست بلکه این توجه به تمامی افراد ذی نفع (Stakeholders) معطوف شده است یا به عبارت دیگر، مشتری مفهومی گسترده تر دارد . کشورهای درحال توسعه به عنوان بخش عمده اعضای سازمان جهانی استاندارد، در تدوین این مجموعه مورد توجه ویژه ای هستند . ایران با داشتن سابقه چندین ساله در استقرار سیستم های مدیریت کیفیت و زیست محیطی و با تعداد کثیر دارندگان گواهی های این سیستم های مدیریتی بایستی تلاش خود را در حفظ همگامی با دیگر کشورهای عضو به کار بندد . بنابراین در این مقاله، سعی شده است تا بر اساس تازه ترین نظرات و کوشش های انجام شده در راستای تحقق این جنبش مدیریت نوین، در حد امکان، آگاهی های لازم در اختیار علاقه مندان قرار گیرد .