سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: پنجمین کنفرانس ملی مهندسی صنایع

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

محسن شریف – کارشناس ارشد مهندسی سیستم های اقتصادی اجتماعی دانشگاه امام حسین (ع)
جعفر محمودی – عضو هیئت علمی گروه مهندسی صنایع، دانشگاه امام حسین

چکیده:

رشد روزافزون شرکت های بین المللی، جهانی شدن، اینترنت و رشد دانش بشر رقابت سازمان ها را برای داشتن سهم بیشتری از بازار تنگاتنگ و پیچیده نموده است در چنین شرایطی سازمان ها سعی دارند با بکارگیری فنون و روش های جدید بر مشکلات خود فائق آیند یکی از مشکلات بزرگ سازمان های کوچک وتازه وارد رقابت هایی ناخواسته با رقبای بزرگ و قدیمی است . در این مسیر تدوین استراتژی بازار با توجه به افزایش روز افزون رقبا از پیچیدگی خاصی برخوردار است . از طرفی استراتژی جودویی به خاطر تاکید زیاد بر روی تاکتیک و تکنیک بجای قدرت روشی منحصر بفرد برای شرکت های تازه وارد می باشد . ما در این مقاله سعی داریم با بررسی منشا تاریخی استراتژی رقابتی، به تبیین مبنا، اصول و کاربرد استراتژی جودویی بپردازیم . و تلاش می کنیم با تدوین سازمان یافته این رویکرد در ذهن خواننده، تصور قابلیت استفاده از الگوگیری از فرآیندها و استراتژی های ساده، دیگر را متبادر کنیم . در ادامه الگویی برای یک استراتژی رقابتی منحصر بفرد و کارا، ارائه نماییم ودر پایان به پیاده سازی این اصول و تکنیک ها در تدوین استراتژی بازار یک بنگاه اقتصادی مشخص می پردازیم .