سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: دومین کنفرانس بین المللی مدیریت

تعداد صفحات: ۱۶

نویسنده(ها):

مهدی قاسمیان امیری – کارشناس مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیر

چکیده:

امروزه رشد روزافزونی کمپانی های بین المللی ورقابت تنگاتنگ آنان برای داشتن سهم بیشتری از بازار، باعث ایجاد فضای بسیار سختی برای تصمیم گیری مدیران شده است. در چنین فضایی که یک اشتباره یا تصمیم نادرست مدیران این شرکت ها ممکن است به شکست دایم شان منجر بشود، داشتن استراتژی های رقابتی امری اجتناب ناپذیر است استراتژی های رقابتی در واقع جهت دهی برایند مدیران برای شکست رقیبان قدرتمند در بازارهایبین المللی را نمایان می سازد. در این مقاله ابتدا استراتژی های رقابتی از دیدگاه مایکل پورتر مورد بررسی قرار میگیرد. آنگاه به مبحث اصلی که استراتژی جودویی است وارد می شویم. این استراتژیکه برگرفته از تکنیک های ورزش جودو می باشد شامل ۳محور کلیدی و ۱۰ تکنیک مدون است در واقع هر یک از این تکنیکها، به تنهایی استراتژی های رقابتی منحصر به فردی هستند که ارکردهای خاص خود را نیز دارا می باشند. در ادامه این ۱۰ تکنیک به همراه مطالعات موردی تشریح می شوند اما آنچه بیش از همه اهمیت دارد. پیاده کنندگان این استراتژی ها هستند که ما نام جودو استراتژیست ها را برای آنان برگزیده ایم. اینکه جودو – استراتژیسها دارای چه خصوصیاتی هستند و اصولا چه مدیرانی می توانند جودو – استراتژیست باشند عنوان دیگر از این مقاله می باشد. در این بخش خصوصیات سه گانه جودو – استراتژیست ها به عنوان مدیران سطح پنجم با ذکر مطالعات موردی مطرح می گردد. در جمع بندی آنچه اهمیت می یابد. فهم درست از موقعیت شرکت در صنعت نسبت به رقبا و انتخاب مناسب استراتژی رقابتی است.