سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت زنجیره ی تامین و سیستم های اطلاعات

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

زهره هوشنگی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع – دانشگاه تربیت مدرس
اعظم قهاری – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع – دانشگاه تربیت مدرس
عیسی نخعی کمال آبادی – استادیار مهندسی صنایع – دانشگاه تربیت مدرس

چکیده:

در سالهای اخیر هنگام با روند رو به توسعه کشور، سرمایه گذاریهای گسترده ای در حوزه ساخت انجام شده و پروژه های ملی فراوانی در حال اجرا می باشند. یکی از مهمترین فاکتورهای موفقیت در پروژه های ساخت، عدم مواجهه پروژه با تأخیر و اتمام آن با توجه به برنامه ریزی های انجام شده می باشد که در سودآوری و رقابت پذیری سازمان اثر بسزایی دارد. یکی از مهمترین فعالیتهای پروژه های ساخت که پیش نیاز بسیاری از فعالیتهای پروژه به شمار می رود و در هزینه پروژه نیز تأثیر بسزایی دارد، فرآیند تأمین و خرید می باشد. عدم اجرای درست تامین در هر قسمت زنجیره ساخت، موجب افزایش تصاعدی مشکلات در سایر سطوح گردیده و این حالت زنجیره وار، مشکلات بیشتری را پدید آورده و گسترش می یابد. تنوع بالای اقلام تأمین در پرژه های ساخت، بکارگیری فناوری اطلاعات در کلیه مراحل تأمین را اجتناب ناپذیر کرده، در عین حال استفاده از استراتژیهای مشارکت با تأمین کنندگان را ضروری می سازد. در این مقاله، پس از بررسی شرایط فرآیند تأمین در پروژه های ساخت کشور و چالش های پیش رو، با توجه به مطالعات موردی انجام شده و تجربیات موفق، استراتژی های حیاتی عملکرد در فرآیند تأمین معرفی می گردد.