سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: دومین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

عبدالمجید عبدالباقی – عضو هیئت علمی دانشگاه شیخ بهایی
محمدرضا دلوی – عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده:

تکنولوژی های اطلاعاتی مبتنی بر وب، شرکت ها و سازمان ها را در راستای توسعه تعاملات جهانی در یک محیط ارتباطی تجهیز نموده است. حضور جهانی سازمان ها در وب سایت های محلی امکانات بیشتری را برای مشتریان در راستای کسب تجارب گستره شخصی با مراجعه به طیف گسترده ای از سایت های محلی امکانات بیشتری را برای مشتریان در راستای کسب تجارب گسترده شخصی با مراجعه به طیف گسترده ای از سایت ها فراهم آورده است. امروزه بیشتر اظهارنظرهای مربوط به تجارت الکترونیک در ارتباط با کاربرد آن در زمینه دستیابی به بازارهای جهانی می باشد، در حالی که تمامی سازمانها به لحاظ گستره فعالیت ها و امکانات خود نمی توانند به حضور در بازارهای جهانی فکر کنند. بر اساس این دیدگاه، تجارت الکترونیک نمی تواند، راهگشای بازرگانان محلی در راستای هم افزایی بین حضور فیزیکی در بازارهای محلی و تجارت الکترونیک از طریق وب باشد.
در این مقاله به بحث عملکرد سازمان ها در قبال جهانی شدن و تجارت الکترونیک و نحوه عملکرد آنها در بازارهای محلی پرداخته شده است. همچنین در این مقاله به بحث هم افزایی استراتژیک بین حرکت از محلی بودن و بازارهای محلی به سمت جهانی شدن و حرکت از جهانی بودن به سمت بازارهای محلی پرداخته شده است.