سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: ششمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

زیارتعلی نعمتی – عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف – تهران – ایران
یحیی ماله میر چگینی – مدیر شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا، ساوه – ایران
انور اورند – عضو هیات مدیره – شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا، ساوه – ایران

چکیده:

از جمله ضرورتهای تضمین بقاء و توسعه شرکت ها و سازمانها داشتن استراتژی و برنامه عملی برای پیاده نمودن آنهاست. موفقیت در این مسیر، مستلزم همراهی، همیاری و همفکری کلیه عوامل درونی و بیرونی شرکت ها و سازمانهاست که با توجه به شناخت دقیق و عملی از وضعیت داخلی، منطقه ای جهانی باید صورت گیرد. با توجه به اهمیت و آینده صنعت کاشی و سرامیک در کشور وجهان، وضعیت تکنولوژیک و فنی، سطح تولید و منابع انسانی آن، به نظر می رسد که در میان شرکتهای رقیب شرکت کاشی و سرامیک سینا به دوران بلوغ و خود باوری رسیده و انتظار می رود که با اجراء برنامه های عملی طراحی شده در راستای استراتژیک های تدوین شده، به دستاورد های خوبی در سطح کشور و جهان دست یافته و به عنوان عاملی در جهت ارتقاء موقعیت کشور جمهوری اسلامی ایران تا سطح ۵ کشور برتر جهان در این صنعت باشد. نگاه شرکت سینا به وضعیت تولید و بازار مصرف داخلی و خارجی، نگاه رقابتی است نه تهدید. مدیریت شرکت این وضعیت را چالش فرارو می داند جهت ارتقاء و جهش.
در این مقاله ضمن معرفی کلیات طرح استراتژی شرکت سینا کاشی در زمینه تولید، برقراری ارتباط با مراکز مهم تکنولوژیک، فنی و عملی داخل و خارج از کشور و راهکارهای دستیابی به اهداف فوق، جایگاه شرکت (از نظر تجهیزات و ماشین آلات، نیروی انسانی و امکانات جانبی) تحلیل و سوابق فنی، تکنولوژیک و عملی شرکت و موفقیت های آن بهمراه برنامه هایشرکت در آینده به بحث گذاشته شده است.
همچنین سیاست های مدیریتی و رهبری شرکت، مدیریت منابع انسانی، تکنولوژیکی، فنی و عملی ارائه و تجزیه و تحلیل شده است. در همین راستا ، شناسائی فرصت ها، تهدیدات، نقاط قوت و ضعف شرکت در گذشته و بهره جوئی از آنها در برنامه ریزی آتی مدنظر قرار گرفته است. ازجمله برنامه های عملی شده در این شرکت مطالعه و تدوین انواع استراتژیهای قابل اجراء درسیستم ، اولویت بندی آنها و بررسی کلیه متغیر های مطرح در هر استراتژی بوده است. به عبارت دیگر، با اینکار ضمن بررسی عوامل موثر داخلی ( از جنبه هائی مانند مدیریت، تکنولوژی، مالی و سرمایه گذاری، تولید و بازاریابی) و خارجی (از جنبه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، فناوری و رقابتی) در هر استراتژی بررسی و با کمی نمودن پارامتر ها، اولویت استراتژیها مشخص شد. به عبارت دیگر ماتریس برنامه ریزی استراتژیها بصورت جدول و بر اساس اهداف کمی و کیفی، استراتژیها قابل اجراء استخراج گردید. در نهایت به کلیات برنامه تحقیق و توسعه شرکت اشاره شده است.