سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: سومین کنگره بین المللی بهداشت، درمان و مدیریت بحران در حوادث غیرمترقبه

تعداد صفحات: ۱

نویسنده(ها):

سامره پورکریمی – مرکز آموزشی درمانی ۱۷ شهریور رشت
طاهره حسن پور – مرکز آموزشی درمانی ۱۷ شهریور رشت
خدیجه تقی پور – مرکز آموزشی درمانی ۱۷ شهریور رشت

چکیده:

بلاهای طبیعی برای کسانی که درگیرآن هستند بسیارناراحت کننده است . دراین بین کودکان ، سالمندان و افراد معلول بیـشتر در معرض خطرند . ترس واضطراب کودکان بسیار واقعی و زیاد اسـت . روش تحقیـق : اسـتفاده از مقـالات و کتـب منتـشرشده درسالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ تعداد منابع بیش از ۲۰ مورد و ترجمه مقـالات اینترنـت وخلاصـه مقـالات تـدوین شـده . کودکـان ازآسیب پذیرترین اقشار جامعه بخصوص از بعد روانی هستند که در معرض حوادث غیر مترقبه قـرار مـی گیرنـد . بـروز فاجعـه مانند زلزله ،تند باد و سیل وآتش سوزی برای کودکان مانند بزرگسالان وحشت آور است و باید به کودکان فرصـت داده شـود تا ترسهای تجربه شده را اذعان نمایند در این زمینه پرستاران باید عوامل موث ر در سازگاری کودک در بلایا را بشناسند : شیوه ای که والدین در پاسخ به بحران انتخاب می نمایند و کودک آن را مشاهده و درک می کند . وسعت ضایعه یا تخریب مشاهده شده توسط کودک در طول بلایا و بعد از آن . آسیب دیدگی یا کشته شدن دوست یا اعضای خانواده کودک . سن و جنس و فرهنـگ و شیوه ی زندگی و شخصیت قبلی کودک . با بیانات فوق والدین و بخصوص پرستاران بایستی از بـروز تغییـرات در کـودک آگـاه باشند :
– ۱ امتناع از برگشتن به مدرسه .
-۲ ترس پایدار ناشی از فاجعه ( صدای باد و طوفان و آژیر و … ).
– ۳ اختلالات خواب ( کابوس و فریاد زدن در خواب و شب ادراری و … ).
– ۴ از دست دادن تمرکز و تحریک پذیری .
– ۵ مشکلات رفتاری و شکایات جسمی ( سرگیجه و سردرد و درد معده ).
– ۶ انزوا طلبی و دوری از خانواده و دوستان .
– ۷ افزایش حساسیت به مسایل عفونی و فیزیکی مربوط به حادثه غیر مترقبه .
-۸ بد رفتاری و عدم اطاعت به صورت خشونت و پرخاشگری .
– ۹ علاوه بر موارد فوق کودکان دچار اختلالات روانی شایع از جمله :
اختلالات اضطرابی و فوبیا و افسردگی و اختلالات استرس بعد از سانحه و همچنین مراحلی مانند وحشت و خشم و عصبانیت و انکار و غم و اندوه و شرم و گناه را پس از بلایا تجربه می کنند .
موارد زیر در کاهش استرس کودکان می تواند کمک کننده باشد :
– ۱ ادامه امور روزمره در خانواده .
-۲ زندگی با افرادی که کودک با آنها آشنایی کامل دارد .
– ۳ کنترل بچه ها از دیدن صحنه های دلخراش ( حتی از رسانه های گروهی ).
– ۴ توجه به نیازهای عاطفی کودک و رفع آن .
– ۵ درک احساسات و عکس العمل های کودک .
– ۶ صحبت در مورد آنچه اتفاق افتاده و جوابگویی به سوالات کودکان .
نتیجه : بعد از بروز بحران باید جهت کاهش استرس ترس کودک هر چه سریعتر اقدام شود . باید تـلاش شـود افـراد خـانواده در کنـار یکدیگر باشند . توضیحات و ب رخورد باید با توجه به سن و جنس و قدرت درک کودک باشد . تشویق کودک به بیان احـساسات و وشرکت دادن او در بحث های خانوادگی در کاهش اضطراب موثر است .