سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: سومین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

نادر طباطبایی – دانشیار دانشکده عمران دانشگاه صنعتی شریف تهران
امیر حاجی محمدیها – کارشناسی ارشد راه و ترابری دانشگاه صنعتی شریف تهران

چکیده:

ترک خوردگی لایه های آسفالتی یکی از خرابی های اصلی است که در روسازی های انعطاف پذیر اتفاق می افتد و از مهمترین عواملی که در بوجود آمدن این نوع خرابی نقش دارند، خستگی لایه های آسفلتی است. بهبود مقاومت خمشی و در نهایت افزایش مقاومت در برابر خستگی و جلوگیری از ترک خوردگی لایه های آسفالتی از طریق روشهای مختلفی نظیر استفاده از الیاف در بتن آسفالتی امکان پذیر است. در این مقاله امکان استفاده از الیافی نظیر پشم سنگ و پلی پروپیلن برای افزایش طاقت و مقاومت خمشی مخلوطهای آسفالتی بررسی می شود. ابتدا با استفاده از آزمایش Superpave درصد قیر بهینه برای نوع مصالح و ترکیب دانه بندی انتخابی تعیین شده، سپس تیرچه های خمشی با قالبی به ابعاد ۷۶×۷۶×۳۸۱ میلیمتر ساخته و متراکم شدند. سپس با استفاده از بارگذاری سه نقطه ای نمونه های تیرچه خمشی مورد ازمایش قرار گرفت.