سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: هفتمین کنفرانس بین المللی مدیران کیفیت

تعداد صفحات: ۱۶

نویسنده(ها):

حسن توپچی – فوق لیسانس مهندسی صنایع، کارشناس برنامه ریزی شرکت کلر پارس تبریز، رئی

چکیده:

از دیر زمان مقوله داده واطلاعات مدنظر سازمان ها ومدیران بوده است و تلاش متخصصان بر این بوده است که دانش نفهته در این داده ها را کشف و استخراج نمایند. امروزه سازمان هایی موفق هستند که دسترسی سریع وصحیح به اطلاعات داشته باشند. اخیرا فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) با قابلیت های ویژه خود به کمک سازمان ها آمده است تا بر روی داده های در دسترس و موجودپایگاه داده ها تمرکز کنند و به اطلاعات ودانش مناسب برای تصمیم گیری و پشتیبانی تصمیمات دستیابند . مدیریت صحیح دانش کسب شده از تجزیه و تحلیل داده های درون وبرون سازمانی وکسب اطلاعات و کشف دانش از این داده ها و تبدیل آن به دانش سازمانی، عاملی برای کسب مزیت های رقابتی و بهبود فرایندهای سازمانی و در نهایت بالا بردن کیفیت محصولات / خدمات برای برتری بر رقبا خواهد بود. امروزه فناوری اطلاعات و ابارهای آن نظیر تکنیک داده کاوی که نگرشی تازه به مسئله کشف (استخراج) دانش ازپایگاه داده ها دارند مطرح گردیده است. در این مقاله با یک رویکرد نوین نسبت به اهمیت داده، اطلاعات و دانش در سازمان پرداخته شده است و نقش داده کاوی برای کمک به بهبود مستمر کیفیت فرایندهای سازمان ها جهت فعالیت در یک محیط رقابتی بمنظور بالابردن کیفیت ارائه محصولات / خدمات به مشتریان و ذینفعان پرداخته شده است.