سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: هشتمین کنفرانس ملی جوش و بازرسی ایران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

عبدالوهاب ادب آوازه – انجمن جوشکاری و آزمایشهای غیر مخرب ایران

چکیده:

در این مقاله تکنیک های جوش کاری مورد استفاده در بازسازی و تعمیر سه رینگ دنده با قطرهای هفت، هشت و یازده متر بررسی گردید.
رینگ دنده هفت متری مربوط به آسیاب گلوله ای شماره یک کارخانه سیمان بد که ضمن بازرسی حین کار، ترک در قسمت بیرونی چرخ دنده نمایان شد و با آزمایش التنراسونیک موقعیت یابی، رفع عیب، آماد ه سازی و با روشهای لایه واسطه (Buttering) و جوش ترمیمی (Build – Up) و جوش روکشی (Over Lay) جوشکاری گردید. جنس رینگ دنده ۳۰ Cr Ni Mo 6N بود که برای جوشکاری آن الکترودهای XN-2222 پایه نیکلی برای لایه ریشه و E9018-B3 برای بقیه لایه ها انتخاب گردید. وزن این رینگ دنده ۴۱۰۶۰ کیلوگرم است.
رینگ دنده هشت متری K-Ball Mill به وزن ۲۰۰۷۵ کیلوگرم، از جنس CS 35 Cr Mo V104 مربوط به صنایع معدنی و دارای آسیب دیدگیهای موضعی یک طرفه از دندانه ها و شکستگی ندانه و ترک خوردگی زیر دندانه بود که با استفاده از روش های جوش ترمیمی و جوش روکشی، پیش گرمایش کامل کوره ای و پس گرمایش مرکب کوره ای (مشعلهای گازی)و موضعی (پانل مقاومت الکتریکی) بازسازی گردید.
برای فرایند GTAW از سیم جوش ER 90S-B3 و برای فرایند SMAW از الکتورد E9018-B3 استفاده گردید.
با توجه به تمرکز محیه آیب دید ه در قسمت کناری یکی از قطعات مربوط به رینگ یازده متریموضعی با تکنیک لایه جوش نصفه (Half Welding Bead Technique) بازسازی گردید.
بدست آوردن سختی مطلوب سردندانه ها، پروفیل دندانه ها مد نظر قرار داده شده و راه حل مناسب ارائه گردید.
آزمون تایید صلاحیت جوشکار انجام پذیرفت. چون تمام جوشکاری ها روی قطعات اصلی انجام شد، امکان جدا کردن نمونه و انجام آزمایشات مخرب ازمایشگاهی وجود نداشت لذا به آزمایشات غیر مخرب (MT , PT , UTو سختی سنجی) بسنده شد. تمامی فعالیت ها طبق دستورالعمل انجام و مستند گردید.