سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: سومین همایش قیر و آسفالت ایران

تعداد صفحات: ۱۷

نویسنده(ها):

مجید میرمحمدصادقی – مهندس عمران و کارشناس موسسه قیر و آسفالت ایران

چکیده:

صدای بزرگراه ها برای عموم مردم مهم است . تغییرات کوچکی در سطح صدا (دسی بل) بسیار قابل توجه است. کنترل صدا در منبع تولید صدا بهترین روش برای کاهش صدا است . بعضی از صداهای ایجاد شده در راهها می تواند توسط روسازی جذب گردد و کاهش یابد.
دیوارهای صوتی صدا را از تمام منابع ایجاد آن کاهش می دهند اما اغلب احداث دیوار غیر اقتصادی است . و دربعضی موارد در صورت کم بودن ارتفاع تاثیری ندارد.
انتخاب مناسب روسازی بهترین روش برای کاهش صدای ناشی از برخورد تایر باروسازی است. لایه اصطکاکی با دانه بندی باز بهترین کاهش در میزان صدا را بوجود می آورد.
لایه اصطکاکی با دانه بندی باز (OCFCs) تا ۱۰ دسی بل بی صداتر از مخلوط آسفالتی گرم است .
و به عنوان لایه پوششی نهایی برای بزرگراه ها، فرودگاه ها و …… استفاده می شود.