سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: اولین کنفرانس داده کاوی ایران

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

بختیار استادی – دانشجوی دکترای مهندسی صنایع دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرس
کامران رضائی – هیئت علمی گروه مهندسی صنایع پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران، ته
محمد اقدسی – عضو هیئت علمی بخش مهندسی صنایع دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مد

چکیده:

امروزه سازمان ها در راستای توجه به نیازها، خواسته ها و سفارشات مشتریان و در نهایت تحقق اصل مشتری مداری در سازمان همواره به دنبال ارتقاء سطح کیفیت محصولات خود بر اساس روش ها و سیاست های خاص می باشند، تا از این طریق بتوانند هر چه بیشتر کالاها و محصولات مناسب تر و با سطح کیفیت بالاتری را در اختیار مشتریان خود قرار داده و بقاء و ثبات سازمان را در بازار رقابتی حفظ کنند . یکی از رویکردهای نوین برای دستیابی به این اهداف استفاده از رویکردهای داده کاوی برای ارتقاء سطح کیفیت محصولات می باشد . رویکرد داده کاوی با در نظر گرفتن داده های تولید به دنبال کمینه کردن ریسک مربوط به محصولات معیوب در حال تولید و یا در حین مونتاژ می باشد . در این مقاله سعی شده است که با بهره گیری از رویکرد داده کاوی، دانش و اطلاعات لازم برای ارتقاء سطح کیفیت محصول کشف و پیش بینی و در این راستا مورد استفاده قرار گرفته و در قالب یک چارچوبی برای تحقیقات آتی در این حوزه معرفی گردد