سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: اولین کنفرانس داده کاوی ایران

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

محمد البرزی – عضو هیئت علمی دانشگاه صنعت نفت
احمد ودادی – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
محمدعلی دشتی رحمت آبادی – کارشناس ارشد مدیریت مالی

چکیده:

با توجه به محدودیت منابع ، تخصیص بهینه منابع یک ضرورت به حساب می اید. در تحقیق حاضر به مدل سازی رفتار اعتباری مشتریان با استفاده از شبکه های عصبی جهت تخصیص بهینه منابع و ارتقاء کیفیت خدمات تسهیلات بانک های کشور پرداخته شده است در ادامه، مشتریان تسهیلات اعتباری ساخت مسکن در شهر تهران به سه دسته خوش حساب، سررسید گذشته و بدحساب تقسیمشده، متغیرهای تاثیرگذاربر رفتار اعتباری انهخا شناسایی گردی. سپس داده های تاریخی متناظر ، جمع اوری و به دو مجموعه اموزشی و تست، تقسیم گردید. در مرحله بعد، پس از طراحی مدل های رتبه بندی اعتباری، این مدل ها با داده های آموزشی ، آموزش داده شدند. در نهایت با مجموعه داده های تست، مورد ازمون قرار گرفتند. نتایج بدست امده حاکی از آن است که رفتار اعتباری مشتریان با استفاده از مدل های رتبه بندی شبکه های عصبی قابل پیش بینی است. همچنین مدل آنالیز ممیزی با همان داده های تاریخی اجرا گردید. مقایسه بین قدرت تفکیک مدل های شبکه عصبی و مدل آنالیز ممیزی ، نشان می دهدکه مدل های رتبه بندی اعتباری شبکه های عصبی نسبت به مدل آنالیز ممیزی از قدرت تفکیک یا دقت پیش بینی بیشتری برخوردار هستند.