سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: اولین همایش زلزله و سبک سازی

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

سید جواد میرمحمد صادقی – استادیار دانشکده راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران
ماهان یلداشخان – دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی

چکیده:

یکی از روش های مؤثر مقابله با صدا و ارتعاش ناشی از سیستم های مکانیکی و خصوصا سیستم حمل و نقل ریلی، جدا نمودن منبع ارتعاش ازمحیط اطراف می باشد . اصول کاهش ارتعاش با استفاده از لایه های ارتجاعی بر اساس رفتار دینامیکی یک سیستم جرم و فنر ساده قابل بیان می باشد. در عمل، مصالح پلی یورتان مجوف (PUR) سبک جهت ایفای نقش لایه الاستیک در روسازی راه آهن، بسیار مفید می باشند . بر حسب مورد استفاده، خواص مختلفی از مصالح قابل طراحی می باشد . علاوه بر رفت ار استاتیک، رفتار دینامیکی آنها نیز در کاهش و میرایی ارتعاشات تأثیر بسزایی دارد . به علاوه این مواد مقتضیات خاص عملی و اجرایی خطوط ریلی را نیز برآورده می سازند . در این مقاله ضمن ارائه معیارهای انتخاب و الزامات مصالح ارتجایی، دو مثال اجرایی در خصوص استفاده از این مصالح نیز ارائه شده است.