سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: اولین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

سروش سالک مقدم – کارشناس ارشد مهندسی حمل و نقل، دانشگاه صنعتی شریف، تهران
محمد کرمانشاه – دانشیار دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف، تهران
حسین پورزاهدی – دانشیار دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف، تهران

چکیده:

از مهمترین مشکلات ناشی از حمل‌ونقل در شهر‌ها مشکل آلودگی هوا است. یکی از روشهای رفع آن سیاست قیمت‌گذاری تسهیلات حمل‌ونقل است. تغییر قیمت استفاده از تسهیلات حمل‌ونقل در یک محدوده خاص از شبکه می‌تواند باعث تغییر در برخی تصمیم‌های حمل‌ونقلی افراد شود ، از جمله، در انتخاب وسیله یا مقصد سفرهای روزانه موثر است. در این مطالعه مدل انتخاب وسیله سفر برای ورود به محدوده مرکزی شهر تهران در شرایط مختلف عوارض ورود به این محدوده با استفاده از داده‌های رجحان بیان شده تهیه شده است. نتایج حاصل از این مدل حاکی از آن است که مدلها علاوه بر بازتاب اثر متغیر‌های سنتی انتخاب وسیله نظیر هزینه و زمان سفر، می‌توانند اثر سیاست قیمت‌گذاری ورود به محدوده را نیز منعکس سازند. نتایج نشان می‌دهند که با افزایش قیمت ورود به محدوده، میزان کاهش استفاده از سواری شخصی در سفر‌های کاری نسبت به سایر اهداف سفرکمتر ‌ است. همچنین سیاست قیمت‌گذاری موجب کاهش تمایل به استفاده از سواری شخصی در ورود به محدوده مرکزی شهر می‌شود