سال انتشار: ۱۳۸۱

محل انتشار: پنجمین کنفرانس ملی مهندسی ساخت و تولید

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

محمد صدیقی – استادیار
روح الله رفیعی – کارشناس ارشد مرکز تحقیقات و طراحی کاربردی موتور، شرکت صنایع هواپیمایی ایران

چکیده:

از آنجا که هندسه پره های پیچش دار انواع توربو ماشین دارای پیچیدگی خاصی می باشد لذا ساخت آن ها با روش های معمول ماشین کاری امکان پذیر نیست . این امر باعث شده است که استفاده از cad/cam و ماشن کاری و ۵ محوره به عنوان اقتصادی ترین و گاه تنها روش آنها مطرح شود. این مقاله ضمن مرور انواع روش های انجام ماسین کاری ۵ محوری و معرفی خصوصیات یک سیستم CAD/CAM مناسب برای انجام اینگونه عملیات مشکلات ساخت پره های پیچش دار توربو ماشین ها به خصوص پره های کمپرسور موتور جت و روش های رفع آن ها را بررسی خواهد کرد. در انتها با ارائه یک نمونه ی واقعی ، فرایند ماشین کاری بلیسک روتور کمپرسور جریان محوری یک موتور جت با استفاده از نرم افزار unigraphics 18v بررسی خواهد شد.