سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: سومین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

آزاده بی باک – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه یزد و کارشناس برق
حسن حسینی نسب – عضو هیات علمی دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه یزد
احمد صادقیه – عضو هیات علمی دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه یزد
حمیدرضا ایزدبخش – دانشجوی دکترای مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران، عضو باشگاه پژو

چکیده:

تحلیل پوششی داده ها(DEA) روشی برای اندازه گیری کارایی صنایع مختلف بر اساس داده های گذشته شناخته شده است. در مدیریت استراتژیک پیش بینی آینده و اخذ تصمیماتی که بتواند عملکرد آینده را بهبود بخشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لذا برنامه ریزی برای عملکرد آینده از ارزیابی گذشته مهم تر است. عدم امکان استفاده از DEA برای پیش بینی آینده یک نقطه ضعف برای این روش محسوب می شود. در این مقاله رویکردی جدید از تحلیل پوششی داده ها را در محیطی احتمالی برای پیش بینی آینده ارائه می نماییم که می تواند این نقطه ضعف را رفع کند. از تحلیل مولفه های اصلی (PCA) برای کمک به انتخاب استراتژی مناسب در شرایط مختلف استفاده می کنیم. مدل را برای بررسی عملکرد آتی ۳۶ بانک یکی از بانک های بزرگ ایران بکار گرفته ایم.نتایج حاصل از این تحقیق در استراتژی تجدید ساختار بانک های مورد نظر با توجه به روند خصوصی سازی و لزوم ایجاد تغییرات اساسی در ساختار بانک ها مفید خواهد بود. همچنین این رویکرد را می توان برای صنایعی که با مساله تجدید ساختار مواجه هستند بکارگرفت.