سال انتشار: ۱۳۸۱

محل انتشار: سومین کنفرانس بین المللی مدیران کیفیت

تعداد صفحات: ۳۲

نویسنده(ها):

حسین ناصربخت – شرکت صنایع هوایی قدس
کامبیز قاسمی –
سیدحسین موسوی –

چکیده:

امروزه توجه به صنعت و هرچه که به آن مربوط می شود اعم از سخت افزار ، نرم افزار و نیروی انسانی، بیش از پیش ضروری به نظر می رسد بطوری که لزوم افزایش کیفیت وبهره وری موضوعی است که بخش اعظم تحقیقات صنعتی را به خود اختصاص داده است.
برای ارتقاء سیستم کیفیت و بهره وری در سازمانها باید زیر سیستمهای آن بوجود آید. نظام ۵S یکی از زیر سیستمهای کیفیت و بهره وری است که همچون سایر سیستمها در بسیاری از سازمانها بکار گرفته شدهو گسترش یافته است.
۵S پایه و زیر بنا و در واقع اولین قدم برای پیاده سازی سیستمهای نظیر استانداردهای سری ISO 14000, Q.C.C, T.Q.C , HACCP, JIT, T.P.M, ISO9000 و … می باشد که توصیه می گردد شرکتها قبل از پیاده سازی این گونه سیستمها اقدام به انجام و اجرای اصول نظام آراستگی بنماید.
۵S به عنوان یکی از تکنیکهای مورد استفاده در مدیریت کیفیت جامع (T.Q.M) و اولین قدم ها در جهت رسیدن به مدیریت کیفیت جامع محسوب می شود.
خواستگاه اصلی ۵S مربوط به ژاپن است و به تدریج درکشورهای سنگاپور، مالزی، اندونزی و تایلند نیز نفوذ نموده است. علیرغم ساده بودن مفهوم ۵Sنقش عمده ای در ارتقاء کیفیت و بهبود بهره وری ایفا می نماید.
درواقع ۵S سیستمی است جهت جلوگیری از مشکلاتی مانند درهم و شلوغ بودن کارگاه محیط کثیف کارگاه و نامنظم و آلوده بودن لباس کارگاه و …
در واقع اگر شرکتی دارای چنین شرایطی باشد چطور از پرسنل آن شرکت این انتظار وجود دارد که محصول آب کیفیت تولید نمایند. وقتیکه شخصی را مشاهده می کنیم که در حال تعیین درجه خلوص و کیفیت محصول تولید شده می باشد اما خود فاقد نظم و پاکیزگی ظاهر و دستگاهش می باشد چطور انتظار کار فوق العاده از او داریم.