سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: بیست و دومین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

مهدی سلطانی – دانشکده برق، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تهران
سیدمحمدتقی بطحایی – دانشکده برق، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تهران

چکیده:

در این مقاله اصلاح مدل دینامیکی شبه تجربی برای ماژولهای پیل سوختی PEM به منظور استفاده در تولید پراکنده، خودروی هیبرید و مصارف خانگی ارائه شده است . به دلیل
دقت بالای مدل مذکور می توان از این مدل به منظور مطالعات طراحی کنترلر پیل سوختی نیز استفاده نمود . مدل ارائه شده بر مبنای انجام تستهای عملی روی ماژول پیل سوختی Nexa از نوع PEM پیاده سازی شده است و سپس مدل با انجام آزمایشهای استاتیکی و دینامیکی مورد ارزیابی قرار گرفته است . با توجه به اینکه درجه حرارت پشته پیل سوختی و مقاومت داخلی متغیر، ولتاژ و جریان خروجی پیل سوختی را تحت تأثیر قرار میدهند، این تأثیرات تحت شرایط بار های مختلف مطالعه گردیده است . نتایج شبیه سازیها در محیط MATLAB/SIMULINK بر اساس مدل پیشنهادی بدست آمدهاست . نتایج نشان می دهد که این مدل ارائه دقیقی از رفتار دینامیکی و استاتیکی ماژو ل پیل سوختی مذکور را به نمایش می گذارد .