سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

کوشیار اعظم واقفی – کارشناس مدیریت نظارت بر بهداشت آب و فاضلاب و مدیر روابط عمومی شرکت مهند
مرتضی بخشایش – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه تهران

چکیده:

مجموعه صنعت آب و فاضلاب شامل ۷۱ شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی در یک هولدینگ بزرگ زیر نظر شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور که نقش راهبری و نظارت کلان را برعهده دارد، اداره می شود .
اهمیت خدمات این بخش بدان جهت که تمام اقشار جامعه و تمام منابع و مشاغل مختلف را در بر می گیرد و از طرفی موضوع برخورداری آحاد جامعه از آب سالم و بهداشتی،موجب توجهات ویژه به اصلاح و ارتقاء فرایندهای تولید این بخش به نحوی که امکان پاسخگویی مناسب به خواسته های مردم فراهم گردد شده است .
در این میان کیفیت آب آشامیدنی مساله ایست که همواره در کانون این توجهات قرار داشته و حتی مسایل مرتبط به آن را به مراتب پیچیده تر و گسترده تر از مسایل کمی آب می دانند .
با توجه به این موارد و در جهت افزایش کیفیت آب عرضه شده در شبکه های شهری و روستایی، برنامه های متعددی پیش بینی و اجرا می گردد . یکی از برنامه هایی که پس از تحقیقات و مطالعات فراوان به اجرا گذاشته شد، برنامه پایش کیفی منابع آب بود که به تکمیل و ایجاد چرخه کنترل کیفیت آب انجامید . از طریق این برنامه و با پایش منابع آب، آب قبل از ورود به فرایند تولید در تصفیه خانه ها،در محل منابع آبی مورد بررسی و کنترل قرار می گیرد که این امر موجب کاهش اثرات سوء مترتب می گردد .
پیاده سازی این برنامه و مدیریت تغییرات مربوطه موضوع این تجربه می باشد . در یک حرکت مستمر و پیوسته،گامهای اساسی تغییر در ابعاد انسانی و فنی برداشته شد تا در پروسه ای که از سال ۱۳۷۷ آغاز و تاکنون نیز ادامه دارد، آب با بالاترین کیفیت تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد . در بیان این تجربه سعی خواهد شد ضمن معرفی ابعاد مسأله ی کیفیت آب و ارائه فعالیت های انجام شده در قالب متدولوژی مدیریت تغییر و توجه به نتایج مربوطه، امکان شناسایی گامهای اساسی تغییر و مدیریت آن و تعمیق نگرش سیستمی برای مخاطبان به ویژه مدیران و صاحبان صنایع کشور فراهم گردد .