سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: چهاردهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

مجتبی بیگ زاده عباسی – استادیار مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشکده مکانیک
محمدحسین گودرزی خویگانی – کارشناس ارشد مکانیک – طراحی کاربردی، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشکده مک

چکیده:

امروزه کاهش مصرف سوخت و افزایش آرامش سرنشینان خودرو در کنار کاهش قیمت و وزن ، دو هدف عمده خودرو سازان می باشد. در موتورهای احتراق داخلی، انفجار سوخت، نوسانات دورانی در سیستم انتقال قدرت ایجاد می کند [۲، ۱]. برای کاهش این نایکنواختی های سرعت دورانی و گشتاور، روشهای گوناگونی وجود دارد که در این تحقیق علاوه بر بررسی روشهای متداول و بیان محدودیتهای این روشها، سامانه کنترل الکترونیکی کلاچ EKM/LS پیشنهاد شده است. بکارگیری این سامانه علاوه بر تأثیر شگرف در کاهش نایکنواختی های دورانی باعث افزایش آسایش سرنشینان و راحتی عملکرد راننده می شود. این تحقیق بر اساس اطلاعات مبتنی بر آزمایشات است. آزمایشات صورت گرفته در R&D شرکت فولکس واگن آلمان توسط پژوهشگر انجام شده است. این سامانه روی سکوی ازمایش اجرا شده است. و قابلیت بکارگیری در انواع خودروها را دارد. این سامانه تأثیری محسوس بر ارامش خودرو و همچنین مصرف سوخت در اثر امکان بکارگیری موتور در دورهای پایین را دارد.