سال انتشار: ۱۳۹۴
محل انتشار: کنفرانس ملی مهندسی معماری، عمران و توسعه کالبدی
تعداد صفحات: ۱۰
نویسنده(ها):
هاجر داوری – دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز واحد تبریز، گروه معماری ، تبریز، ایران
لیلا بلیلان اصل – دکتری معماری (عضو هیت علمی دانشگاه آزاد)- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز واحد تبریز، گروه معماری ، تبریز، ایران

چکیده:
بخش عمده ای از انرژی های مصرف شده توسط ساکنین شهرها مربوط به بخش حمل ونقل است و در این میان اتومبیل های شخصی سهمی ۹۰درصدی از کل انرژی مصرف شده در بخش حمل و نقل را دارند. لزوم حفاظت از زیست کره در مقابل بحران های بلند مدت و کوتاه مدت ناشی از عدم کنترل میزان انتشار گازهای گلخانه ای و همچنین اهمیت مقابله با تاثیرات منفی آلودگی هوا بر سلامت جسمی و روانی شهروندان باعث شده است که در نقاط مختلف جهان به بررسی عوامل تاثیرگذار بر میزان انتشار آلاینده ها به ویژه در بخش حمل و نقل شهری بپردازندتومبیل یکی از مهمترین جلوه های فناوری مدرن وحاوی پیام های فرهنگی واجتماعی متعدد است که در پیوند با مفاهیمی چون جنسیت ٬قومیت ٬سن ٬و.غیره بسته به نیاز وانگیزه کاربران مورد باز خوانی های مختلف قرار می گیرد دراین مقاله عوامل تاثیر گذار بر میزان افزایش استفاده از اتومبیل شخصی در محدوده شهرتبریزمورد بررسی قرار گرفت .با انتشار پرسشنامه در میان مردم فهمیدیم اگر افراد به واسطه عامل راحتی ٬از سواری شخصی استفاده می کنند ٬موقعیت خانه وسن آنها نقش عمده ای در دیدگاه آنها در مورد سیستمهای حمل ونقل عمومی دارند ٬ وبیشتر افراد دسترسی به اتومبیل شخصی دارند وعدم دسترسی به مسیرهای ارتباطی مهم ٬از طریق وسایل نقلیه عمومی ٬ وکاهش امنیت نیز مهمترین پارامتر می باشد. پس ما برای یافتن پاسخ این سوال با استفاده از طیف لیکرت بیشترین میزان استفاده از اتومبیل شخصی در تبریز، کار بیشترین تاثیر استفاده و کمترین میزان استفاده از اتومبیل شخصی بخاطر استفاده دوستان (چشم و هم چشمی) می باشد. .و با افزایش سن خطای تشخیص خطر در رانندگی کاهش می یابد به نحوی که در سنین ۴۰ سالگی وبالاتر این اختلافات به حداقل خود می رسد . بانوان حس قوی تری در تبعیت از قوانین راهنمایی ورانندگی دارند ودید آنها نسبت به قوانین ترافیکی نسبتا مثبت می باشد ٬آنها بیش از مردان محتوای قوانین رامهم ٬شفاف ومعقول تلقی می کنند که به حس قوی تر آنها در تبعیت از قوانین ترافیکی بر می گردد. ۴۰ درصد رانندگان مرد در برابر ۲۰ درصد رانندگان زن در زمره گروه پر تخلف محسوب می شوند.وچنین تحقیقی تا به حال در شهر تبریز انجام نگرفته است. ومی توان با رسیدگی به وسایل حمل ونقل وتامین آسایش وراحتی شهروندان وگسترش شبکه حمل ونقل عمومی به بهبود این وضعیت کمک کرد.