سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: پنجمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

محمدمهدی نظری – کارشناس تحقیق و توسعه صنایع چوب و کاغذ مازندران
ناصر سنگینی – کارشناس تحقیق و توسعه صنایع چوب و کاغذ مازندران
احمدرضا زاهدی طبرستانی – کارشناس تحقیق و توسعه صنایع چوب و کاغذ مازندران

چکیده:

علم و آگاهی برای سازمانها می تواند به مانند خون در آدمی حیات بخش باشد. اقتصاد دانائی عنصری است که تمام تصمیمات و فعالیتهایی را که یک سازمان درگیر آن است تحت الشعاع قرار می دهد و سازمانی می تواند در بین رقبا پیشرفت بیشتری کند که علم را بصورت موثر و کارآمد در فعالیتهای اقتصادی خو بگنجاند. سازمانهایی که بتوانند بهای تولید علم (بدست آوردن – انتشار – ذخیره کردن – مصرف کردن) را کاهش دهند و پایین ترین حد ریسک و بیشترین حد رضایت مشتری را داشته باشند می توانند سهمشان را در بازار و یا سایر اهداف جامعه اقتصادی تقویت کند.
در این مقاله بیشتر در خصوص اهداف اقتصاد دانائی، موارد ذیل مورد بررسی قرار می گیرد:
– شناسایی تشابهات بین اقتصاد و اقتصاد دانائی
– شناخت واژگان اساسی اقتصاد دانائی
– توصیف تجزیه و تحلیل سود – هزینه و چگونگی کاربرد آن در تصمیمات علمی
– توصیف دانش بازار و چگونگی تقویت آنها
– تشریح تاریخ و ارتباط بین نوآوری و دولت
ما در این مقاله به استفاده اجتماع و سازمانها از منابع مانند پول، زمان، منابع ادراکی (توجه و تلاش برای یادگیری) و سرمایه های اجتماعی (سلیقه و شناخت) را به هنگام تولید، توزیع و مصرف علم مورد بررسی قرار می دهیم.