سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: همایش نقش مراکز داده در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

رضا نخجوانی – کارشناس ارشد حقوق، مدیر موسسه مطالعات حقوق فناوری (پردیس)
امیرحسین جلالی – کارشناس ارشد ، دانشجوی رشته حقوق خصوصی موسسه مطالعات حقوق فناوری (پرد

چکیده:

یکی از موضوعات مهمی که در گذشته همواره ذهن بشر را به خود مشغول کرده بود، انتقالمقاصد خود به مکانهایی بود که بهر دلیل نمی تواناست در آنها حضور فیزیکی داشته باشد. به همین خاطر بود که پس از قرنها، با اختراع سیستمهای تلگراف و تلفن، توسعه و پیشرفت علوم شتاب بسیار بیشتری به خود گرفت و به تدریج صنعت برقراری ارتباطات راه دور ازچنان اهمیتی برخوردار شدکه دولتها آن را یکی ازارکان اصلی حکومت خود قرار دادند و از این طریق به ابعاد ملی و بین المللی آن توجه خاصی مبذول داشتند. کما این که در کشورمان نیز از ابتدای تشکیل دولت به مفهوم امروزی خود، یکی از وزارنخانه های دولتی، «وزارت پست تلگراف و تلفن» بوده است که امروزه به لحاظ پیشرفتهایی که در این حوزه صورت گرفته، نام مناسب روز آمدتری با عنوان «وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات» برای آن گزینش شده است. امروزه فناوری ارتباطات به یکی از علوم پایه تشیکل شده است و دولتها سعی می کنند به میزان وسع خود، هرچه بیشتر بر روی آن سرمایه گذاری کنند. چرا که به خوبی به این موضوع واقف هستند که عصر حاضر، «عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات» است و کشوری می تواند ادعا کند پیشرفته است که در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشد. بدیهی است توسعه و پیشرفت «فناوری رقمی» و به تبع آن «فناوری رایانه » در چند هه اخیر نقش بسزایی در تحول این حوزه داشته است. خصوصا آن که فناوریهای فیبر نوری، بی سیم و ماهواره،به مدد این فناوری توان استند رشد قابل ملاحظه خود را شاهد باشند. اما حدود یک دهه است که با ظهور «شبکه های اطلاع رسانی رایانه ای» این پیشرفتها به بهترین وجه خود به منصه ظهور رسیده اند. این شبکه ها با متصل کردن سراسر این جهان فیزیکی و خلق «فضای سایبر» این امکان را در اختیار تمامی اشخاص قرار داده اند که در راستای برقراری انواع ارتباطات در قالبهایی چون صوت، تصویر و متن، از گونه های متنوع خدمات آنها بهره برداری کنند. طی چند سال اخیر، خدمات متنوعی که در شبکه های اطلاع رسانی رایانه ای در سراسر جهان ارائه شده اند، چنان توسعه و پیشرفت کرده اند که می توان گفت هر یک به صنعت مستقلی تبدیل شده اندو عمدتا با سوداوریهای سرشار خود، به شدت مورد توجه دولتها قرار گرفته اند، به گونه ای که متقابلا آنها نیز سعی کرده اند با وضع یک سری قوانین و مقررات، فعالیتهای آنها را سامان بخشند و با جلوگیری از ارتکاب یا وقوع هر گونه ناهنجاری از طرف ارائه دهندگان این گونه خدمات یا کاربران آنها، امکان بهره برداری حداکثر از شبکه های اطلاع رسانی رایانه ای را فراهم آورند و از منافعمشروع و قانونی آن بهره مند شوند. یکی از خداتی که به واقع جزو خدمان مادر و اصلی گروه خدمات شبکه های اطلاع رسانی رایانه ایمحسوب می شود، خدمات «مرکز داده» است. این نوع خدمات، با بهره برداری فوق العاده از «فضای سایبر» امکان انجام فعالیتهای گوناگونی را میسر ساخته است. در این مقاله تلاش شده است الزامات قانونی مراکز داده برای پیشگیری سوء استفاده ازخدمات این مراکز و تضمین ارائه خدمات استاندارد به مشترین و بهره برداری صحیح از انها و در نهایت تقسیم مسئولیتهای ناشی از خدمات مرکز داده به طور مختصر مورد بررسی قرار گیرد، و در پایانراهکارهای قانونی مرتبط معرفی و پیشنهاد می گردد.