سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: دومین سمینار ساخت و ساز در پایتخت

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

محمود صفارزاده – دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، معاون پژوهشی پژوهشکده حمل و نقل
خلیل زمانی – کارشناس ارشد راه و ترابری ، کارشناس پژوهشکده حمل ونقل

چکیده:

افزایش مهاجرت به شهرها و نیاز به ایجاد مسکن و محدودیت اراضی شهری موجب گردیده تا گردانندگان امور شهری چاره ای جز احداث ساختمانهای مرتفع جهت جلوگیری از گسترش بی رویه شهرها نداشته باشند. گرچه این مساله باعث حل عدم گسترش شهر می گردد ولی در صورت عدم برنامه ریزی مناسب موجب بروز مشکلاتی در زمینه های مختلف می گردد. از جمله این مشکلات، ایجاد معضل در عبور و مرور وسایل نقلیه می باشد که در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته اند. تغییر کاربری زمین مستلزم ایجاد سیستم های حمل و نقلی مناسب می باشد. در کلان شهر تهران بدلیل عدم وجود سیستم حمل و نقل همگانی مناسب، عدم گسترش شبکه مترو مسایل فرهنگی استفاده از وسایل تقلیه شخصی افزایش یافته است. در نتیجه جابایی حجم بالای وسایل نقلیه موجب افزایش تاخیر و افزایش مصرف سوخت می گردد. در این مقاله الگوریتمیهوشمند برای خاموشی موتور خودروهایی که به تقاطع می رسند ارائه شده اسات. با استفاده از مطالعات میدانی بر روی دو نوع خودرو که از نظر فراوانی دارای بالاترین مقدارمی باشند زمان مناسب جهت خاموش نمودن موتور وسایل نقلیه متوقف در تقاطع بدست آمد. با استفاده از این الگوریتم آلودگی هوا و مصرف سوخت کاهش یافت.