سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: دومین کنفرانس بین المللی مدیریت

تعداد صفحات: ۱۶

نویسنده(ها):

عباسعلی قدیریان – پژوهشگاه صنعت نفت

چکیده:

جهانی شدن بازارها، تغییرات سریع و وسیع در علوم و تکنولوژی، توسعه علوم ارتباطات و انقلاب اطلاعات باعث گردیده است که فضای کسب و کار هر روز پیچیده تر شده و عدم اطمینان و ابهام در زمینه روند تغییرات بازارها، استراتژی رقبا، انتظارات مشتریان و گروه های ذینفع دیگر، شرکت ها را به شدت نگران حفظ مزیت های رقابتی و بقاء خود نموده است. بهمین جهت موضوعات مدیریت دانش، نوآوری و تحقیق و توسعه بعنوان مهمترین عامل ایجاد و حفظ مزیت رقابتی مورد توجه سازمان ها قرار گرفته است. معهذا افزایش هزینه های نوآوری ، پیچیده تر شدن فرآیند تحقیق و توسعه، میان رشته ای شدن تکنولوژیها و کاهش دوره حیات محصولات موجب شده است که فرآیند نوآوری بطور مستمر تغییر یابد و الگوی جدیدی دراین زمینه حاکم گردد که بدنبال تولید تکنولوژی با هزینه کمتر، سرعت بالاتر، و با کیفیت بهتر است، در فضای جدید استراتژیهای گذشته که در آن تمام فرآید نوآوری از ایجاد ایده تا تجاری کردن محصول در یک شرکت صورت می گرفت جای خود را به همکاری توام با رقابت شرکتها در حلقه های مختلف این فرآیند و تکنولوژی های متنوع موردنیاز داده است که به منظور بهره گیری از تجارب موفق در این مقاله ابتدا تفاوت ماهوی فعالیت های تحقیق و توسعه و الگوهای مورد استفاده شرکت های بین المللی در زمینه نحوه سازماندهی واحدهای تحقیق و توسعه تشریح و در ادامه چگونگی رقابت توأم با همکاری بعنوان یکی از الزامات تولید تکنولوژی های برتر (High Tech) ارائه می گردد. در پایان مکانیزم های مدیریت موفق و موثر برواحدهای تحقیق و توسعه از طریق پیروی از الگوی رقابت توام با همکاری در توسعه تکنولوژی های جدید بیان می گردد.