سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دومین کنفرانس ملی مهندسی ارزش

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

مهدی بید آبادی – استادیار و عضو هیلت علمی دانشکده ى مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ا
محمد صدیقی – عضو هیات علمی دانشگاه هوایی
علی میران بیگی صادق قویم – دانشگاه علم و صنعت-دانشکده مکانیک-آزمایشگاه تحقیقاتی احتراق
محمد میران بیگی – دانشگاه علم و صنعت-دانشکده مکانیک-آزمایشگاه تحقیقاتی احتراق

چکیده:

در این مقاله با بررسی شکل توسعه یافته ى معادله ى مرسوم و متداول مهندسی ارزش و افزودن المان جدید ارزش اجتماعی به آن، ضرورت استفاده از این روش، برای مصرف بهینه ى گاز طبیعی
در زمینه های مختلف مصرف در کشور بیان شده است. المان ارزش اجتماعی برای زمینه های مختلف مصرف گاز در کشور شامل مصارف خانگی و صنعتی، صادرات، تزریق به میادین نفتی و استفاده در نیروگاه، مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. با مطالعه نتایج بدستآ مده از این بررسی، مشخص گردید، تزریق گاز به میادین نفتی با توجه به جایگاه استراتژیک صادرات نفت در اقتصاد و وابستگی شدید کشور به درآمد نفت، در دراز مدت دارای بالاترین ارزش اجتماعی است و بحث صادرات گاز تنها در صورت تامین گاز مورد نیاز برای تزریق و مصارف داخلی حایز خواهد بود. بخش صنعت و نیروگاهی و پس از آن بخش مصرف خانگی و تجاری نیز با توجه به داشتن پیشن یازهایی از قبیل زیرساخت هایی از قبیل خطوط انتقال گاز اولویت های بعدی می باشند.