سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: سومین کنفرانس ملی مهندسی صنایع

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

محمد کریمی – کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی صنعتی اصفهان
علی شاهنده – استادیار دانشکده مهندسی صنعتی اصفهان
جمشید پرویزیان – استادیار دانشکده مهندسی صنعتی اصفهان

چکیده:

در شروع قرن جدید روند پر شتاب بسمت تنوع بخشی محصولات تولیدی، کوتاه شدن چرخه عمر محصولات، افزایش تقاضا برای محصولات خاص، شاخه شاخه و تخصصی شدن سریع بازارها و افزایش آگاهی و اطلاعات مشتریان از خصوصیات محصول مورد نظر خود شرکتها را با مسائل متعددی مواجه کرده است. در اثر این تحولات روشهای قدیمی بر پایه تولید انبوه دیگر کارایی نداشته و نیاز به روشهای و فلسفه های نوین که امکان بقا و پیشرفت یک سازمان را در شرایط نامطمئن کنونی تضمین نماید، بخوبی احساس می گردد. در این راستا تولید چابک بعنوان رویکردی جدید که قابلیت پاسخگویی و سرعت عمل را برای یک سازمان در مواجهه با تغییرات احتمالی فراهم می نماید، مطرح گردیده است. در این مقاله ابتدا به مفهوم تولید چابک و مفاهیم مرتبط با آن اشاره شده سپس یک الگو و چارچوب عملی جهت تشکیل سازمانهای مجازی بعنوان یکی از مهمترین ابزارهای مورد نیاز تولید چابک همراه با نتایج همراه با نتایج یک مطالعه موردی در صنایع قطعه سازی داخلی ارائه می گردد.