سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: دومین کنفرانس احتراق ایران

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

حسن کریمی مزرعه شاهی – دانشیار دانشگاه، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرال
سعید شهریاری – دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه ن
امیر زنج – دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه ن

چکیده:

همانطور که می دانیم مخازن حاوی پیشران در موشک های سوخت مایع، دارای بیشترین حجم و جرم می باشد . لذا در طراحی موشک ها در تمامی ابعاد توجه خاصی روی طراحی مخازن پیشران می باشد . یکی از مسایلی که در این رابطه با آن مواجه هستیم میزان فشارگذاری سطح مایع، برای جلوگیری کاویتاسیون جریان در ورودی پمپ ها می باشد . این فشارگذاری باید به نحوی انجام شود که در طول کارکرد در تمامی شرایط پروازی، فشار ورودی به پمپ همواره در حد ثابتی باقی بماند . در این مقاله پس از مقایسه اجمالی انواع سیستم های دمش به امکانسنجی و بررسی اصول و نحوه عملکرد سیستم دمش شیمیایی به عنوان سیستمی نو، سبک، ساده و ارزان اما در عین حال کارا و سازگار با تکنولوژیهای داخلی،خواهیم پرداخت . در این روش سیال عامل فشارنده مستقیماَ توسط احتراق خودبخودی پیشران و واکنشگر درون مخازن بوجود می آید . در انتها نیز رفتار دمش شیمیایی در یک نمونه آزمایشی در ابعاد کوچکتر مورد بررسی قرار گرفته است