سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: هشتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

رامین رزاقی – کارشناس، پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزی
علیرضا محمدی – استادیار پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزی
احسان الله طهماسبی – دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده هوا و فضا، تهران، دانشگاه صنعتی خواجه

چکیده:

در این تحقیق با بررسی تاریخچه، مزایا، معایب و ساختار موتور هیبرد امکان ساخت این موتور در ایران بررسی شد. در موتورهای هیبرید سوخت و اکسنده در دو فاز متفاوت استفاده می‌شوند. در نوع متعارف آن سوخت در فاز جامد و اکسنده در فاز مایع می‌باشد. این موتور بسیاری از مزایای موتورهای سوخت جامد و مایع را دارا می‌باشد. زیرا در عین سادگی و ارزانی از قابلیت تغییر تراست، خاموش شدن و شروع مجدد را برخوردار است. علاوه بر این احتمال احتراق ناخواسته، افزایش فشار در اثر وجود ترک سوخت و نشتی سوخت وجود ندارد. مشکل اصلی این موتور در بزرگ بودن نسبت طول به قطر آن بخصوص در تراستهای بالا می‌باشد. با توجه به مزیتهای موتورهای هیبریدی، اکنون در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفته و تحقیقات گسترده‌ای برای بهینه‌سازی آن شده است. نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که با توجه به تجربه موتورهای سوخت جامد و مایع و موتور رم‌جت سوخت جامد در ایران شرایط برای دستیابی به دانش طراحی و ساخت موتورهای هیبریدی مهیا می‌باشد. تست موفق موتور هیبرید آزمایشگاهی که در این تحقیق انجام شد، تاییدی بر این مدعا است.