سال انتشار: ۱۳۷۹

محل انتشار: چهارمین کنفرانس بین المللی سواحل و بنادر و سازه های دریایی

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

محمدفرید نیتی – کارشناس ارشد صدور مجوز و نظارت بر سواحل در سازمان بنادر و کشتیرانی
علیرضا مراغه ای – کارشناس ارشد مطالعات مهندسی دریا در سازمان بنادر و کشتیرانی

چکیده:

بزرگترین بندر تجاری کشور از نظر میزان تخلیه و بارگیری و تعداد اسکله، بندرامام خمینی می باشد . در حال حاضر بندر امام بیش از ۳۶ اسکله قابل استفاده در زمینه های مختلف از جمله اسکله مخصوص سیلوی غلات، اسکله های مخصوص پودر آهن، پودرآلومینیوم و غیره می باشد. بندر امام با توجه به موقعیت طبیعی خود و با در نظر گرفتن تجهیزات مکانیزه و امکانات فراوانی که در اختیار دارد زمینه پذیرش کشتی های نسل جدید بزرگ سایز همانند پاناماکس(PANAMAX) و پست پاناماکس (POST-PANAMAX) را دارد.طراحی اسکله های آن بندر برای چنین کشتی هایی با آبخور بالاتر از ۱۲ متر انجام نگرفته است لذا مطالعات زمینه های مختلفی را می طلبد. تحقیقات و مطالعات حاضر به امکان سنجی پذیرش کشتی های بزرگ سایز در محوطه بندر پرداخته است. با توجه به اینکه بندرگاه در داخل خور موسی قرار گرفته کشتی ها برای دسترسی به بندر می بایست از بار موسی عبور کنند. لذا برای سهولت عبور کشتی ها کانال دسترسی در محوطه بار احداث شده است. دامنه مطالعات دو قسمت کانال دسترسی ( بارموسی) و محوطه بندر را در بر می گیرد. انگیزه اصلی بررسی امکان استفاده از شرایط طبیعی منطقه و دامنه قابل توجه جزر ومد در آنجا می باشد بصورتی که آب را در حالت طبیعی مد دارای اختلاف ارتفاع بیش از ۵ متر در حالت جزر می باشد به وسیله احداث آب بندهای مصنوعی (Lock) تحت کنترل در آورد و حتی الامکان بدون لایروبی قابل توجه و صرف هزینه هنگفت و همیشگی آن نسبت به عبور کشتی های بزرگ سایز با آبخور بالاتر از ۱۵ متر از کانال دسترسی و پهلودهی آنها در کنار اسکله های مناسب اقدام نمود.لذا در این ارتباط شرایط آب و هوایی و همچنین شرایط هیدرودینامیک منطقه از دیدگاههای مختلف همانند باد،امواج، جزر و مد، تغییرات بستر دریا، حرکت رسوبات مورد بررسی قرار گرفته است. جهت بررسی مسایل هیدرودینامیکی منطقه از نتایج آخرین اندازه گیری های پارامترهای دریایی در محوطه بار موسی استفاده شده است. تغییرات ناشی از بالا آمدن آب دریا که اراضی وسیعی را زیر پوشش برده و مرطوب می سازد با استفاده از تصاویر ماهواره ای و تصاویر هوایی منطقه و انطباق آنها بر روی یکدیگر مورد بررسی قرار گرفته است.جهت بررسی وضعیت عمق سنجی منطقه از نقشه های آدمیرالتی و آخرین نقشه های عمق سنجی بندرامام که توسط متخصصین سازمان بنادر و کشتیرانیتهیه گردیده استفاده شده است.