سال انتشار: ۱۳۹۳
محل انتشار: چهارمین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در نگهداشت انرژی
تعداد صفحات: ۹
نویسنده(ها):
حمید جان نثاری – استادیار دانشکده مکانیک و انرژی، پردیس فنی مهندسی شهید عباسپور، دانشگاه شهید بهشتی
وحید خلفی – دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مکانیک و انرژی، پردیس فنی مهندسی شهید عباسپوردانشگاه شهید بهشتی

چکیده:
باتری لیتیم یونی یکی از انواع باتریهای ثانویه باتریهایی که قابلیت شارژ و دشارژ دارند است که با توجه به مزایای منحصر به فرد آن امروزه مورد توجه صنایع مختلف میباشد. از جمله کاربردهای این باتری، استفاده ازآن در ایستگاههای بزرگ ذخیرهسازی انرژی الکتریکی میباشد. یکی از جاهایی که این ایستگاهها مورد نیاز هستند نیروگاهها میباشند. در حال حاضر در اکثر نیروگاههای کشور از باتریهای سرب اسیدی استفادهمیشود. اما مزیتهای فراوان باتریهای لیتیم یونی و پیشرفتهای روزافزون، این نوع باتری را به عنوان رقیبی جدی در برابر باتری سرب اسیدی مطرح نموده است. از جمله این مزیتها میتوان به این موارد اشاره نمود:چگالی ذخیره بار الکتریکی بالا، ولتاژ کاری و در نتیجه توان بالا، نداشتن اثر حافظه ۱ و طول عمر بیشتر. البته باتری لیتیم یونی با مشکلاتی از جمله قیمت بالا و ایمنی نیز روبرو میباشد.در این کار تمرکز بر باتریهای موجود در بخش باتریخانه نیروگاه بعثت میباشد. در حال حاضر باتریهای این باتریخانه، سرب اسیدی از نوعOPZS میباشند که از آنها برای استفاده در مواقع بحرانی و بخشهای حساس که جریان برق آنها به هیچ عنوان نباید قطع شود استفاده میشود. در این پژوهش به بررسی فنی و اقتصادی استفاده از پکیج باتری لیتیم یونی بجای باتریهای سرب اسیدی پرداخته میشود. هر چند هزینه اولیه باتریهای لیتیم یون در حالتی که عمر را برای دو نوع باتری ثابت در نظر میگیریم۲۱/۱ درصد بیشتر از اسیدسرب میباشد اما مزایای بسیار زیاد این نوع باتریها جایگزینی آنها را توجیهپذیر میکند.