سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: اولین کنفرانس نیروگاههای برق

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

حسین ربیعی – دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک
محمد تاجیک منصوری – دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک
رامین حقیقی خوشخو – دکتری مهندسی مکانیک
امیرفرهاد نجفی – دکتری مهندسی مکانیک

چکیده:

دراین مقاله امکان سنجی نصب مشعل کانالی در بویلر بازیاب نیروگاه سیکل ترکیبی خوی که از سری نیروگاههای C. C.6است، مورد بررسی قرار گرفته است. باتوجه به اینکه در طراحی اولیه این نیروگاهها، وجود مشعل کانالی در نظر گرفته نشده، لذا نیاز است که در مورد نصب این مشعلها، در بررسی اولیه امکان سنجی مقاومت حرارتی سطوح حرارتی بویلر بازیاب برای افزایش دما ودر بررسی ثانویه امکان سنجی تکافوی ظرفیت سیستم خنک کننده برایافزایش حرارت ناشی از احتراق مشعلها در بویلر بازیاب مورد توجه قرار گیرد. حرارت اضافی مورد نیاز در بویلر بازیاب (برای جبران کاهش تولید)، مقاومت حرارتی سطوح حرارتی بویلر بازیاب و ظرفیت اضافی سیستم خنک کننده ازمحدودیتهای مهم طراحی به شمار می آیند. محاسبات مربوط به بالانس حرارتی نیروگاه ومدلسازی اجزاء سیکل توسط نرم افزارTHERMOFLOW انجام شده که نتایج حاصله نشان می دهدکه با استفاده از مشعل کانالی در بویلر بازیاب، توان تولیدی خروجی به ازای هر واحد بخار تقریبا۲٫۹مگاوات افزایش می یابد. این در حالی است که راندمان حرارتی نیروگاه از۴۹٫۴۷درصددرحالت طراحی به ۱۷٫۴۵درصد افت می کند ونیز در صورتی که بخواهیم با استفاده از مشعل کانالی، افت توانناشی از افزایش دمای محیط را جبران کنیم، لازم است که پیک کولرهای برج خنک کن همراه با عمل پاشش آب در مدار قرار گیرد تا به لحاظ خلاء کندانسور، نیروگاه دچار مشکل نگردد.