سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دومین کنفرانس ملی مهندسی ارزش

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

بهنام امینی – عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی

چکیده:

مهندسی ارزش به عنوان روشی برای بازنگری خلاقانه و سازمان یافته ارزش ها و هزینه ها به منظور بیشینه کردن شاخص های ارزش در راه سازی، کاربردهای فراوانی دارد. هزینه های چشم گیر و اقلام متعدد هزینه در پروژه های راهسازی بستر مناسبی برای اعمال مهندسی ارزش فراهم می سازد. در این مقاله نتایج یک کار تحقیقی با هدف امکان سنجی پتانسیل های مهندسی ارزش در راه سازی ارائه می شود. روش کار این تحقیق مبتنی بر توسعه ى مدل هزینه احداث و تحلیل متغیرهای آن است. برای این منظور در ابتدا ۲۴ پروژه ى راه سازی در شرایط مختلف توپوگرافی و اقلیمی از میان ۴۵۰ پروژه با اتکا بر روش های آماری انتخاب شدند. در مرحله ى بعد برای هر یک از این پروژه ها ریزهزینه های احداث بدنه راه با دقتی در حد سرفصل های فهرست بهاى راه سازی و همچنین ریزهزینه های مدیریتی و سرمایها ی و تملک جمعآ وری شد. نهایتا سعی شد براساس پایگاه اطلاعاتی فراهم شده تابع هزینه احداث بدست آید. با توجه به اطلاعات موجود فرم خطی بهترین نتیجه برازش رگرسیون را بدست داد. با تجزیه و تحلیل هر یک از متغیرها و آنالیز همبستگی آنها سرفصل های با بالاترین اولویت مهندسی ارزش مشخص شد. همچنین امکان مقایسه ى نسبی هر یک از متغیرها با سایر کشورها فراهم شد.