سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: چهاردهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

پیمان عباسی عطیبه – دانشگاه تبریز، دانشکده مکانیک
سعید غفارزاده – دانشگاه تبریز، دانشکده مکانیک

چکیده:

موتورهای دوسوخته که قابلیت استفاده از بنزین و گاز طبیعی را به عنوان سوخت مصرفی دارند، امروزه به عنوان گامی به سوی استفاده از سوختهای جایگزین، مورد توجه قرار گرفته اند. استفاده از گاز طبیعی در کنار مزایای زیست محیطی با آلایندگی کم، در هنگام استفاده در موتور طراحی شده برای کار با بنزین، به دلیل افت بازده حجمی منجر به کاهش توان و گشتاور خروجی موتور می شود. همچنین یک چنین موتوری نمی تواند از مقاومت بالای گازطبیعی در مقابل پدیده کوبش ( عدد اکتان بالا )، به عنوان پارامتری مثبت سود ببرد. هدف از این مقاله استفاده از مقاومت بالای گاز طبیعی در مقابل پدیده کوبش برای بازگردانی توان و گشتاور از دست رفته در حالت گازسوز می باشد. بدین منظور با شبیه سازی عملکرد موتور در دو حالت گازسوز و بنزین سوز، پرخورانی برای افزایش چگالی هوای ورودی به موتور و در نتیجه بازیابی بازده حجمی، پیشنهاد می شود.