سال انتشار: ۱۳۸۰

محل انتشار: نخستین کنفرانس بهسازی زمین

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

حامد معمری اترآباد – کارشناس موسسه مهندسین مشاور ساحل

چکیده:

پروژه تونل زیردریایی خلیج فارس یکی از دو گزینه مطرح (پل و تونل ) برای اتصال زمینی جزیره قشم با سرزمین مادر است که در چند سال اخیر با درخواست سازمان منطقه آزاد قشم و توسط موسسه مهندسین مشاور ساحل مورد بررسی قرار گرفته است .در بررسی گزینه تونل، با توجه به شرایط خاک و پروژه های مشابه، روش حفاری با ماشین سپر توازنی با فشار زمین یا EPB-TBM انتخاب شده است .در این ماشینهای سپر، نگهداری جبهه کار با کمک خود مواد حفاری شده تامین می شود .بدین منظور، خاک جلوی جبهه کار باید خواص یک چسب ویسکوز را دارا باشد .در اکثر موارد، خاکهای طبیعی این خاصیت را دارا نیستند و به همین علت با کمک افزودنیهای همچون دوغاب غلیظ و فوم، این حالت حاصل می گردد .امروزه استفاده از این مواد در کار با سپر EPB بسیار گسترش یافته و امکان بکارگیری این ماشینها را در بسیاری از پروژه ها فراهم آورده است .در پروژه تونل خلیج فارس نیز استفاده از تزریق فوم بدین منظور پیش بینی شده و مقدار موردنیاز محاسبه گشته است