سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دومین همایش علمی تحقیقی مدیریت امداد و نجات

تعداد صفحات: ۰

نویسنده(ها):

فریبا رحیمی طاری – پزشک اورژانس – بیمارستان بعثت نیروی هوائی ارتش

چکیده:

یکی از مهم ترین عوامل در امدادرسانی به مجروحین حوادث غیر مترقبه انتقال آنان بهنقاط امن و رسیدگی به موقع به آنان است. این امر به روش های مختلف قابل اجرا است از جمله می توان به انتقال با آمبولانس ،‌هلی کوپتر و یا هواپیما اشاره نمود.
در این مقاله به نحوه ، معایب و فوائد انتقال بیمار با هلی کوپتر پرداخته می شود. از آنجایی که در هلی کوپتر در امر انتقال مجروحین نیاز به باند فرود وسیعی ندارد و به راحختی در محیط هایی با مساحت ناچیز قابلیت نشست و برخاست را دارا می باشد و نیز نیروهایتظامی و انتظامی مجهز به هلیکوپتر می باشند، در مواقع نیازدر حوادث غیر مترقبه به راحتی می توان از آنها استفاده نمود. هلی کوپتر در انتقال مجروحینبه راحتی و بدون قرار گیری در ترافیک ناشی ازحوادث می تواند تعداد زیادی از مجروحین را در اسرع وقت به مناطقدرمانی امن منتقل نماید. به دلیل اینکه کشور ما همواره در معرض حوادث غیر مترقبهاز جمله سیل، زلزله، و…. می باشد باید پرسنل آموزش دیده که در هلی کوپتر توان امدادرسانی به مجروحین را داشته باشند موجود بوده و مانورهایی جهت آموزش افراداجرا گردد.
در حال حاضر درکشور ما چندیین دستگاه هلی کوپتر امداد با آموزش های لازم مشغول امدادرسانی به مجروحین در زمان حوادث رانندگی در اتوبان ها و جاده های خارج و داخل شهری می باشند. بهمین میزان می توان تعداد یشتری هلی کوپتر را جهت امدادرسانی در Mass Casualty مهیا نموده و به کار گرفت. در ضمن به همان میززان باید افراد کار آزموده بیشتری را برایمراقبت از مجروحان به کار گمارد . برای استفادهبهینه از بیمارستان های شهرهای امن و به دور از بحران، باید حتی الامکان د ر محوطه بیمارستان ها منطقه ای برای فرود هلی کوپتر فراهم آورد تا در امر امداد رسانی خللی وارد نگردد. یک مسئله مهم در انتال مصدومین با هلی کوپتر تجهیز آنها با وسایل و تجهیزات اورژانس می باشد. وجود وسایل و داروهای مورد نیاز در CPR وسایل انتوباسیون، DC Shock و غیره در هلی کوپتر الزامی است. طبعا تکمیل بودن این وسایل باعث بالا رفتن راندمان امداد خواهد بود وجود پزشک، پرستار و پزشکیار و همین طور خلبان و کمک خلبان آموزش دیدهدر امر انتقال مجروح از ضروریات امدادرسانی است. از آنجایی که در بیماران دچار Crash Injury و افرادی که دچار صدمه یا تروما به ستون فقرات و بعضا شکستگی های اندامها و یا لگن شده اند باید بلافاصله اقدامات درمانی آغازگردد، باید وسائل و امکانات شروع این اقدامات از جمله سرم بیکربنات، انواع اتل و Brace در هلی کوپتر موجود باشد تا درنقل و انتقال بیماران نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران واقع در شرقی ترین منطقه تهران بزرگ (افسریه) نشان داد که هلیکوپتر هایی با ظرفیت بالای انتقال مجروح ازجمله هلی کوپتر شینوک می توانند در فاصله زمانی تقریبی ده تا پانزدهدقیقه حداکثر تا شصت مصدوم را تخلیه نموده تا به سرعت در امردرمان آنها رسیدگی شود.
در وضعیت ها و مناطق جغرافیایی صعب العبور و یا در شرایط آب و هوایی خاص و در زمانی که باید انتقال مجروحین در حداثل زمان انجام گیرد، بهترین وسیله برای این کار هلی کوپتر مجهز به وسایل اورژانس می باشد.
این وسیله قادر است حرکت افقی ، عمودی و چرخشی داشته باشد و حتی درکوهستان ها و جاده های ناهموار نیز توان نشست و برخاست دارد. بطوریکه همواره شاهد هستیم از این وسیله در نجات کوهنوردانی که دچار حادثه شده اند نیز به وفور استفاده می گردد.
از معایب هلی کوپتر می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱٫ امکان پرواز و امدادرسانی با آن محدود است و در مسافت های خیلی طولانی قابل استفاده نمی باشد.
۲٫ به دلیل محدودیت کابین امکان انتقال تعداد کمی ازمصدومین در هر بار وجود دارد.
۳٫ استفاده ازآن عمومیت ندارد و در ضمن پر هینه بوده و بجز در بحران ها و سایر حوادث مشابه امکان استفاده ازآن وجود ندارد.
۴٫ البته شرح و توضیح این بحث نیازمند زمان و ارائه نمودار ها و تصاویر گویا تر است.
بدیهی است که در مشروح مقاله این ضمائم تقدیم خواهند شد.