سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: نهمین کنگره سراسری همکاریهای دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

سیدحبیب الله طباطبائیان – عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی
مزدک جباری – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی
ابوالفضل باقری – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی

چکیده:

با وجود نقش کلیدی بنگاه های کوچک و متوسط در رشد و توسعه کشورها این بنگاهها به جهت محدودیت های ناشی از مقیاس در جذب و استفاده از دانش مورد نیاز خود با چالش اساسی مواجه اند . در این مقاله با مرور مختصری بر فرآیندهای خلق و انتقال دانش در بنگاه ها، مجموعه ای عمومی از مکانیزم های انتقال دانش در بنگاه ها ارائه می گردد . پس با برشمردن برخی ویژگی های خاص بنگاههای کوچک و متوسط ،عدم وجود ساختار رسمی مناسب برای اجرای فعالیت های آموزش و انتقال دانش و نیز ضعف در ارتباط با محیط کسب و کار و آگاهی بهنگام از تغییرات و روندهای صنعت از عمده موانع اثر بخش فرآیند انتقال دانش در بنگاههای کوچک و متوسط معرفی می گردد . در ادامه با معرفی مدل سه مرحله ای DCT و تشریح مراحل این مدل فرآیند انتقال دانش بطور خاص برای ۱ SME ها مورد بررسی قرار می گیرد . نهایتاً با شناسایی دولت، دانشگاه ها و بنگاه ها بعنوان بازیگران اصلی فرآیند انتقال و با کمک مدل ادراکی انتقال تکنولوژی تعامل و ارتباط اجرای این فرآیند مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است . همچنین به نقش دولت بعنوان بستر ساز و تسهیل کننده فرآیند با استفاده از ابزار سیاست ها اشاره گردیده است . در مدل پیشنهادی سیاستگزاری، ارزیابی سیاست ها و بازنگری و بهبود سیاست ها از مهم ترین فعالیت های دولت در زمینه انتقال دانش به SME هامی باشد .