سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: سومین همایش قیر و آسفالت ایران

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

علی اکبر مقصودی – استادیار بخش مهندسی عمران، دانشگاه شهید باهنر کرمان
سیدمرتضی مرندی – استادیار بخش مهندسی عمران، دانشگاه شهید باهنر کرمان و مدیر مرکز تحقی
علی نخعی – دانشجوی دوره دکتری مکانیک خاک و پی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
امیرعباس جمشیدی خوش – دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک خاک و پی، دانشگاه شهید باهنر کرمان

چکیده:

کاربرد انواع مختلف مواد افزودنی مانند امولسیون، کف قیر، سیمان و آهک بعنوان عامل تثبیت کننده از سالهای متمادی وجود داشته است. این مواد به تنهایی و یا ترکیبی از آنها به لایه های اساس، زیر اساس و لایه های بازیافتی روسازی اضافه می شود. کاربرد ترکیب امولسیون – سیمان در سالهای اخیر و با ساخت تجهیزات و ماشین آلات جدید که اجرای سریع عملیات و امکان تهیه مخلوطی یکدست با ویژگی های تراکمی مناسب را در تثبیت فراهم نموده است در اکثرنقاط جهان مورد توجه واقع شده است. بدین منظور با انجام آزمایشات مقاومت کششی غیر مستقیم و مقاومت فشاری تک محوری بر روی نمونه های ساخته شده از مصالح اساس تثبیت شده با ترکیب امولسیون و سیمان ویژگی های این ترکیب مورد بررسی قرار گرفت. تعداد ۲۴ طرح اختلاط با مقادیر ۲ تا ۵ درصد از سیمان و امولسیون ساخته شد که هر طرح شامل ۳ نمونه ۷ روزه کششی، ۳ نمونه ۲۸ روزه کششی و ۳ نمونه ۲۸ روزه فشاری بوده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که لایه تثبیت شده با امولسیون و سیمان ویژگی های هر دو عامل سیمان و قیر یعنی مقاومت سیمان و انعطاف پذیری قیر را دارا می باشد.