سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: هشتمین کنفرانس ملی جوش و بازرسی ایران

تعداد صفحات: ۱

نویسنده(ها):

حسن اسماعیلی – رییس بازرسی تامین کنندگان شرکت مهندسی و ساخت توربین مبپا
مهران صفری آبکناری – کارشناس بازرسی تامین کنندگان شرکت مهندسی و ساخت توربین مبپا
شاهرخ سرخ خواه – مدیریت کیفیت شرکت مهندسی و ساخت توربین مبپنا – مدرس دانشگاه آزاد اسلام

چکیده:

بطور کلی قطعات توربین های گاز و بخار از حساسیت بالایی برخوردار می باشد. این حساسیت در تولید قطعات فورج توربین بواسطه عملکرد آنها چندین برابر می باشد. امروزه درکشورهای پیشرفته دنیا به تدریج روش های اتوماتیک جایگزین روش های سنتی و دستی که زمان بر بوده و بعضا دارای خطا نیز می باشد، شده است.
یکی از این روش های استفاده از تست آلتراسونیک به طریق اتوماتیک و جایگزینی آن به جای روش های دستی است. در شرکت های بزرگ خصوصا شرکت های تولید کننده قطعات فورج که قطعات آنها مدور و از نظر شکل فیزیکی همگن هستند و اهمیت بسیار بالایی نیز دارند این روش به سرعت جایگزین روش دستی گردیده است. قطعاتی نظیر انواع شفت ها و دیسک ها در توربین های گاز با توجه به شرایط کارکردی وحساسیت بسیار بالایی که دارند همگی به روش فورج ساخته می شوند. این نوع قطعات با توجه به کاربرد آنها که تحت بارهای استاتیکی و دینامیکی وشرایط دمایی خاصی قرار دارند آزمون های خاصی روی آنها اعمال می گردد که یکی از این آزمون ها، آزمون آلتراسونیک می باشد که بسیار سختیگرانه می باشد. با توجه به اینکه این قطعات در حال حاضر در شرکت های بزرگ صنعتی در اروپا ساخته می شود. تعداد بازرسی ها، نبود فرصت کافی جهت انجام کامل ازمون های آلتراسونیک و عمدتا چک های رندوم، توقف های تولید به دلیل این که این آزمون به عنوان اولین ازمون مورد نیاز برای این قطعات محسوب می گردد و بسیاری از عوامل دیگر مواردی است که باعث شده بسیاری از کارفرمایان را به سمت استفاده از روش های ازمون التراسونیک به روش اتوماتیک سوق دهد. در این مقاله نحوه انجام آزمون ، مقایسه آن با روش دستی، مزایا و معایب این روش، و چگونگی کنترل قطعات توسط کارفرمایان از پشت کامپیوتر های شخصی خود و در محل خود (بدون نیاز به حضور در محل پیمانکار) پرداخته می شود.