سال انتشار: ۱۳۷۹

محل انتشار: چهارمین کنفرانس بین المللی سواحل و بنادر و سازه های دریایی

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

غلامرضا میرکی – مشاور محیط زیست بنادر صیادی شیلات ایران و عضو مدعو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری

چکیده:

بندر صیادی کلاهی در طول (۵۶/۵۲) و عرض (۴/۲۷)درجه جغرافیایی واقع شده است. این بندر در خور کلاهی احداث گردیده است. در زمان مد دشت وسیعی از منطقه خور کاملا زیر آب رفته و در زمان جذر دریا فقط کانال ورودی به اسکله در آب قرار می گیرد. فرآیند لایروبی یکی از امکانات لازم جهت تامین عمق آبخور شناورهاست که دوره آن بر اساس فرآیند رسوبگذاری توسط مدلهای فیزیکی و ریاضی تعیین می شود. لایروبی از لحاظزیست محیطی اهمیت بسیار زیادی داشته به گونه ای که پارامترهای متعددی در آن دخیل است. یکی از پارامترهای زیست محیطی میزان عناصر سنگین و مواد آلی در رسوبات و تناسب آنها با ناحیه دپوی مصالح لایروبی است. در طول مسیر کانال ورودی بند صیادی کلاهی ۱۰ ایستگاه در نظر گرفته شد و از هر دستگاه مقداری نمونه به کمک گراپ سمپلر جمع آوری گردید و پس از کدگذاری به آزمایشگاه منتقل شد. خشک شدن ابتدایی به روی نمونه ها انجام پذیرفت، پس از عبور نمونه ها از الک ۶۳ میکرون یک قسمت از هر نمونه جهت بدست آوردن LOI به کوره التریکی هدایت شد قسمتی دیگر به کمک دستگاه PIXE تعیین عنصری گردید.مقادیر عناصر آهن، کروم، مس، تیتانیوم، کلسیم، وانادیم، روی و منگنز در این تجزیه عنصری به صورت کمی و کیفی تعیین گردید. میزان عناصر کلسیم و مس بیشتر از میزان رسوبات جهانی و مابقی عناصر پایین تر از میانگین رسوبات جهانی است. نتایج بدست آمده به کمک ضریب همبستگی و آنالیز خوشه ای مورد ارزیابی قرار گرفت. با توجه به مقادیر آهن و منگنز احتمالتبدیل محیط عمل از اکسیداسیون به احیاء وجود دارد، کاهش میزان آهن تا حدودی این مسئله را بازگو می سازد. همچنین بالا بودن میزان کلسیم که یک شاخص بیوژنی است نشان دهنده فعالیت نسبتا زیاد بیولوژیک در منطقه است. با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهاد می شود:۱-جهت انجام عملیات لایروبی نمونه برداری مغزی تاعمق لایروبی مورد نظر از رسوبات منطقه برداشت شود و ژئوشیمی عناصر کاملا روی آنها بررسی شود.۲-تغییرات اکسید و احیای ناحیه تخلیه مصالح لایروبی بررسی شود.۳-میزان عناصر شیمیایی خصوصا آهن و منگنز در آب حوضچه بررسی شود.