سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: چهارمین همایش موتورهای درونسوز

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

وحید آقارضی – ایپکو، تضمین کیفیت، اداره مهندسی مرغوبیت
بابک سلک –

چکیده:

امروزه با توجه به رقابت کمپانی های خودروساز و قطعه ساز به منظور جلب نظر و خواسته های مصرف کننده، اندازه گیری قابلیت اطمینان (Reliability) به عنوان یکی از شاخصهای پایش کیفیت خودرو در مراحل مختلف عمر آن از اهداف هر شرکت خودروسازی می باشد.
این شاخص کیفی در کنار ابزارها و روش های مهندسی دیگر توانایی آنرا دارد که در مراحل مختلف عمر یک محصول و حتی قبل از شروع به استفاده از آن، هنگام شکلگیری ایده اولیه و سپس طراحی، حین تولید و در نهایت در نزد مصرف کننده محصول، کیفیت واقعی عملکرد آن را نشان می دهد و این اطمینان را به مشتری میدهد که تا چه حد عملکرد محصول قابل اعتماد می باشد. همچنین به کمک این شاخص می توان دوره گارانتی، هزینه گارانتی و … را نیز برای یک محصول برآورد کرد.
در این مقاله ابتدا مقدمهای در مورد قابلت اطمینان و جایگاه آن در صنعت خودروسازی و روش های تحلیل داده های آماری جهت محاسبه آن بیان می شود. سپس روش محاسبه قابلیت اطمینان موتور (به عنوان یکی از زیر مجموعه های مهم اساسی در خودرو) از دو منظر مورد بحث و بررسی قرار میگیرد: ۱- درنظر گرفتن هر بار مراجعه بابت هر ایراد موتوری به عنوان یک خرابی و شکست. ۲- وزن گذاری ایرادات موتور با توجه به شدت اثر آن بر عملکرد موتور و اثرات روانی و مالی برای مشتری.
در نهایت با استفاده از امار و اطلاعات خدمات پس از فروش و تحلیل ایرادات موتوری، قابلیت اطمینان موتور TU5 به هر دو روش محاسبه گردیده و به صورت نمودار نتایج آن ترسیم می شود.