سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

صابر شعری – دکترای حسابداری، عضو هیات علمی دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علا
محمد جبل عاملی – کارشناس ارشد مهندسی مکانیک – مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو، سایپا

چکیده:

اگر از شما به عنوان یک مدیر یا کارشناس پرسییده شود که ایا شرکت شما موفق است، چه پاسخی می دهید؟ آیا صرفا به بیان عبارت کلی اکتفا می کنید یا در پی پاسخی روشن بر می آیید؟ آیا شاخص هایی را جهت مقایسه بر می گزینید و به ارائه آمار می پردازید؟ اصولا پاسخ روشن به چه معنایی است؟ روال کار دراغلب شرکت ها چنین است که چشم اندازه ها،ماموریت ها، استراتژی و اهدافی تعریف می شود که تحقق اهداف فوق می تواند مبین موفقیت سازمان باشد. برای اینکه عملکرد سازمان تحقق اهداف را نشان دهد باید شاخص هایی ارائه گردد. مدیریت سازمان باید بتواند به عنوان بخشی از وظیفه خود در کنترل سازمان نسبت به پایش و اندازه گیری عملکرد (از طریق این شاخص ها) اقدام نماید. جهت اندازه گیری عملکرد و انتخاب شاخص های مختلف روش های متفاوتی انتخاب و اجرا می گردند، که در هر یک ازآنها به جنبه هایی از سازمان توجه می شود. در این مقاله سعی شده تا با بررسی شاخص های مختلف برای اندازه گیری عملکرد به معرفی یکی از جدیدترین رویکردهای اندازه گیری عملکرد پرداخته و ویژگی های آن را درمقایسه با رویکردهای دیگر بررسی نمود.